Kedves Kollégák!
Ezúton tájékoztatunk mindenkit, hogy a szervezet és szolgáltatásfejlesztési, valamint a minőségirányítási rendszer fejlesztésének dokumentumai regisztrációt követően érhetők el a felületen a Dokumentumok menüpontban. A projektben közreműködő kollégák és munkatársak számára az egyesület e-mailen küldte ki a felhasználónevet és a jelszót. Amennyiben a belépéssel kapcsolatban problémák merülnek fel, kérjük vegyék fel a kapcsolatot munkatársunkkal a This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. e-mail címen.
Egyéni munkatanácsadás
1. A szolgáltatás célja
1.1. Átfogó cél
A szolgáltatás célja az elhelyezkedést akadályozó körülmények feltárása, valamint azok megszüntetése, az aktív korú nem foglalkoztatott személyek foglalkoztathatóságának előmozdítása érdekében.
1.2. Operatív cél
A munkatanácsadás célja, hogy személyre szabottan feltárja, vizsgálja és értékelje az ügyfél elhelyezkedését akadályozó körülményeket, valamint azok megszüntetésére, az elhelyezkedésre irányuló terv készüljön.
Cél, hogy a tanácsadási folyamat befejeztével a munkát kereső
· képes legyen reális célállás megfogalmazására,
· a tanácsadó segítségével képes legyen meghatározni a munkaerőpiacon elérendő céljait, a célhoz vezető út állomásait, tevékenységeit, a szükséges és hozzáférhető eszközöket,
· tisztán lássa, és számba vegye az akadályozó tényezőket, amelyek elhelyezkedésének útjában állnak,
· képes legyen minden erőfeszítést megtenni azon akadályozó tényezők elhárítása érdekében, amelyekre hatással van/ vagy befolyással bír,
· képes legyen önállóan munkalehetőségek feltárására,
· tudatosan használja erőforrásait a munkakeresés érdekében,
· legyen együttműködő további szolgáltatások igénybevételében, ha a befolyásán kívül álló akadályozó tényezők elhárítása érdekében erre van szükség,
· képes legyen képzésbe, szakképzésbe bekapcsolódni.
2. A szolgáltatás célcsoportja
2.1. Célcsoport, átfogóan
· Aktív korú nem foglalkoztatott, nem tanuló személyek (álláskeresők és inaktívak, akik nem tanulnak),
· Rokkantsági ellátásban részesülők (az álláskeresők speciális csoportja),
· Rehabilitációs ellátásban részesülők (közvetítést, illetve szolgáltatást kérők, de nem álláskeresők).
2.2. Célcsoport, amelynek a szolgáltatás különösen ajánlott
· Gyermeküket egyedül nevelő és kisgyermekes szülők,
· tartósan munkanélküliek,
· ápolási díjban részesülők,
· foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők,
· 50 év felettiek,
· akik 3–6 hónapja álláskeresők és önálló álláskeresésük nem vezetett eredményre,
· alacsony iskolai végzettségűek,
· hajléktalanok.
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
A munkát keresők az alábbi módokon kerülhetnek be a szolgáltatásba.
· A megrendelő irányítja őket a szolgáltatásba, az első interjú illetve a közvetítői beszélgetés alapján.
· Más szervezet, szolgáltató (pl. szociális vagy munkaerő-piaci szolgáltatást nyújtó szervezet, oktatási intézmény) javasolja számukra a szolgáltatás igénybevételét.
· A szolgáltató saját nyilvántartásából választja ki a célcsoport kritériumainak megfelelő ügyfeleket.
· A szolgáltatást a munkát kereső maga kéri.
· A szolgáltatást elsősorban azoknak ajánlott nyújtani, akik nem rendelkeznek reális célállás elképzeléssel, vagy elhelyezkedésük más körülmények miatt gátolva van, és ezeket a gátló körülményeket feltárni vagy megoldani önállóan nem tudják. Az álláskeresésben emiatt nem, vagy nem eléggé aktívak és motiváltak.
4. A szolgáltatás tartalma, tevékenységek
4.1. A szolgáltatás tartalma
A szolgáltatás azok számára nyújtható, akiknek nehézséget okoz saját, munkával, illetve a munkára való felkészüléssel kapcsolatos céljaik és az ezek megvalósításához szükséges lépések meghatározása. Személyes konzultáció, amelynek során az ügyfél egy külső, erre felkészült személy segítségével, közösen határozza meg a munkaerőpiacon elérendő célokat, a célhoz vezető út állomásait, tevékenységeit, a szükséges és hozzáférhető eszközöket, és tárja fel az akadályozó tényezőket. A szolgáltatás eredményeként az ügyfél saját tervet készít az álláskeresését, elhelyezkedését szolgáló lépésekre.
4.2. Tevékenységek
A tanácsadás elemei az ügyfél sajátosságaihoz igazíthatók.
a) Megismerés
Célja a légkörteremtés, (objektív és szubjektív) adatok összesítése és csoportosítása, az ügyfél szükségleteinek feltárása (azonosító adatok, iskolai végzettség, munkatapasztalat, munkamotiváció, célállás-elképzelés). Fontos ebben a lépésben az anamnézis felállítása és a problémadefiníció (pl.: álláskeresési aktivitás, motiváltság, pályaelképzelés, érdeklődés, elhelyezkedést gátló körülmények), melyben a tanácsadó segíti az ügyfelet.
b) Tisztázás, a probléma meghatározása
A problémadefiníció során feltárt, a probléma szempontjából fontos információk részletesebb tisztázása, új, lényegi információk megszerzésére törekvés, az ügyfél képességeinek, érdeklődési irányának, elvárásainak feltárása. A tanácsadónak az előző beszélgetés során felmerült információk alapján kell megterveznie a beszélgetési témákat (tervezett témák). Emellett figyelembe kell venni, hogy a tanácskérő milyen újabb témákat és élményeket hoz (hozott témák). Mindezek ismeretében eldöntendő, hogy a hozott témák alapján érdemes-e újradefiniálni a problémát.
c) Elemzés
Az elemzés során az eddigi életútból, a reális adatokból következő eredmények, pozitívumok, erősségek, sikerek és az akadályozó tényezők, hátrányosságok, hiányok számbavételére kerül sor. Az elemzés során egyúttal megtörténik a személyes jellemzők és a realitásból nyert adatok összekapcsolása.
d) Szintézis
Célja megoldások keresése, megoldásmódok értékelése. Az ügyfél az elemzés során már eljutott arra a szintre, hogy a tanácsadó segítségével hipotéziseket (megoldási irányokat, kimeneti utakat) állítson fel, majd mindegyik megoldási módot részletesen elemezze (a lehetséges előnyöket és hátrányokat is mérlegelve). A szintézis fő elemei: pályaelképzelés formálása, a korlátozott lehetőségek kezelése, érdeklődés, preferenciák, motivációs bázis, értéktudat.
e) Megállapodás
Ebben a szakaszban az összes lehetséges megoldási mód figyelembe vétele és mérlegelése után az ügyfél a tanácsadóval közösen kiválasztja a számára legoptimálisabb probléma-megoldási módot, melynek megvalósítására cselekvési tervet készít. A terv rövid távú cselekvési terv („kitörési terv"), amely az ügyfél szükségletei szerint kiegészülhet közép- és hosszú távú tervezéssel is (pályaterv, karrierterv).
f) Lezárás
Értékelés: amennyiben olyan típusú intervencióra is szükség van, amely a tanácsadó és a szolgáltatást nyújtó szervezet kompetenciáján kívül esik, a tanácsadó erre írásban javaslatot tesz az értékelő jelentésben.
g) Utánkövetés
A tanácsadás lezárása utáni 180. napon az ügyfél munkaerő-piaci helyzetének regisztrálása.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
A munkatanácsadás egyéni tanácsadás, amely személyes konzultáció formájában valósul meg az ügyfél munkavállalását akadályozó tényezők feltárásának segítségével. A tanácsadási folyamat non-direktív. Módszere a célzott beszélgetés és az önértékelési eljárások.
A tanácsadási folyamat elején a tanácsadó és az ügyfél meghatározza azokat a kereteket, amelyeken belül a tanácsadási folyamat működni fog. Ez egy olyan vállalás, amely írásban rögzítésre kerül, és amelyet mindkét fél köteles tartani.
A tanácsadás végén a tanácsadó és szolgáltatást igénybevevő írásban rögzítik a közös megállapodáson alapuló célokat, további lépéseket, segítve az ügyfél ezekkel történő azonosulását.
A munkatanácsadás típusai lehetnek:
- informáló,
- orientáló,
- döntés-előkészítő,
- öndefiníciót támogató,
- elhelyezkedést segítő,
- realizáló.
6. Az elvárt eredmény (meghatározásának módja) (lehetséges kimeneti-, eredmény- és hatásindikátorok)
Mutató |
Mutató forrása |
Kimeneti indikátor: · a tanácsadáson részt vettek száma, |
·tanácsadási napló. |
Eredmény indikátor: · elhelyezkedésre irányuló tervek száma, |
·elhelyezkedésre irányuló terv. |
Hatás indikátorok: ·a 180. napon foglalkoztatásban állók száma, ·további munkaerő-piaci szolgáltatást igénybevevők száma, ·képzésbe lépők száma, |
·munkaszerződés, munkáltatói igazolás,
·együttműködési szerződés, ·képzési szerződés, vagy az ügyfél nyilatkozata. |
7. A szolgáltatás nyújtásához szükséges szakmai kapacitások
7.1. Humán kapacitások (végzettség, szakmai gyakorlat, ismeretek, készségek)
Végzettség: felsőfokú végzettség.
Szakmai gyakorlat: legalább 1 éves pálya-, és munkatanácsadások terén végzett − egyéni tanácsadási és csoportvezetési, tréneri gyakorlat.
Amennyiben pályakezdő, vagy releváns gyakorlattal nem rendelkező személy végzi ezt a tevékenységet, akkor olyan szakember közvetlen támogatása szükséges, aki a szolgáltatás-nyújtásban legalább 1 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik.
Ismeretek: a helyi munkaerőpiac ismerete, a foglalkozáspolitikai aktív eszközök ismerete.
Készségek: ön- és emberismeret, empátia, bizalom, tisztelet, személyközpontúság, felelősségteljesség, nyitottság, befogadás, előítélet-mentesség, türelem, kapcsolatteremtés, kooperáció, értő hallgatás, asszertivitás, konfliktuskezelés, kreativitás, hatékony kommunikáció és tárgyalástechnika, helyzetfelismerés, problémafeltáró és elemző, valamint döntéshozatali, motiváló készség.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök)
· Iroda (ügyfelek fogadására, ügyfelek várakozására és öninformálódásra, valamint a szolgáltató munkatársainak felkészülésére, adminisztrációra, háttérmunkára alkalmas bútorozott irodahelyiség/irodahelyiségek).
· Tárgyalásra, ügyfelekkel való személyes elbeszélgetésre, tanácsadásra alkalmas bútorozott külön helyiség.
· Amennyiben megváltozott munkaképességű ügyfeleket fogad a szervezet: az iroda és/vagy a szolgáltatási helyiség (egyéni vagy csoportszoba) akadálymentesítése kötelező a célcsoport specifikumainak megfelelően.
· Mobiltelefon; fax vagy szkenner; nyomtató; fénymásoló; számítógép vagy laptop konfiguráció (alap irodai programcsomaggal); internet; e-mail; honlap.
· Zárható szekrény az iratok tárolására.
· Jogtiszta tanácsadó programok: önértékelő eljárások (érdeklődés, képesség, munkamód, értékek, stb.).
7.3. Egyéb (referenciák, jártasság, térségi lefedettség, szervezeti kompetenciák)
Referenciák, jártasság:nem szükséges.
Térségi lefedettség:nem szükséges.
Szervezeti kompetenciák: munkaerő-piaci szolgáltatások terén szerzett tapasztalat.
8. Monitoring
8.1. Az alkalmazandó mutatók és mérésük/értékelésük módja, értékelési szempontok
· Tanácsadáson részt vettek száma célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség és munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
· Elhelyezkedésre irányuló tervek száma.
· Elhelyezkedettek célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség és munkaerő-piaci helyzet szerint bontva. A mérés időpontja a tanácsadás igénybevétele utáni 180. nap.
· További munkaerő-piaci szolgáltatást igénybe vettek célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség és munkaerő-piaci helyezet szerint bontva. A mérés időpontja a tanácsadás igénybevétele utáni 180. nap.
· Képzésbe kerülők célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség és munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
· Ügyfél-elégedettség.
8.2. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
· Adatlap, amely tartalmazza az ügyfelek adatait: a résztvevő neme, életkora, iskolai végzettsége, szakképzettsége, munkaerő-piaci státusza, munkaerő-piaci tapasztalatai, problémakör, amely miatt a szolgáltatást igénybe vette; ügyfél elérhetősége.
· Tanácsadási napló: naprakész információkat rögzít időrendi sorrendben közvetlenül az ügyféllel végzett tevékenységekről. A tanácsadási napló vezetéséért a tanácsadó személyesen felel, minden tanácsadás alkalmával ebben rögzíti a tanácsadás időpontját, időtartamát, a tanácsadás célját, tartalmát, szakmai megállapításait és az ügyféllel kötött megállapodásokat. A benne foglalt tartalmak csak az ügyfél, a szolgáltatást nyújtó és a megrendelő számára hozzáférhetőek, céljuk, hogy áttekintést adjanak a teljes tanácsadási folyamatról. A dokumentumot minden alkalommal a tanácsadó és az ügyfél is aláírja.
· Elhelyezkedésre irányuló terv, amely tartalmazza az elhelyezkedést akadályozó – a tanácsadás során számba vett – tényezőket, amelyekre az ügyfél befolyással/ráhatással bír, ezek elhárításának eszközeit, módját és időrendjét.
· Értékelő beszámoló, tartalma:
o jelentkezési lap/irányító lap,
o az ügyfelek személyes és ügyfél-azonosító adatai és elérhetősége,
o a szolgáltatás indikátorainak összesített adatai, a résztvevők munkaerő-piaci helyzete, a neme és életkora szerinti bontásban is,
o a résztvevők elégedettség vizsgálatának számszerűsített és leíró értékelő eredménye.
· Utánkövetés dokumentációja: célja a szolgáltatás által kifejtett hosszú távú hatások feltárása, az ügyfél útjának kísérése, tartalmazza az utánkövetés időpontját, szempontrendszerét, valamint az ügyfél által adott visszajelzéseket.
· Utánkövetés igazoló dokumentumai: munkaszerződés, munkáltatói igazolás, együttműködési szerződés, képzési szerződés vagy az ügyfél nyilatkozata.
· Ügyfél-elégedettségi kérdőív az ügyfél-elégedettség mérésére. A szolgáltatás résztvevőivel, annak zárásakor szükséges elkészíttetni, majd ezt követően értékelni. A kérdőívet az utolsó tanácsadási alkalommal kell kitöltetni, lehetőség szerint úgy, hogy a tanácsadó ne legyen jelen.
9. A szolgáltatás költségei (költségfajták és az árképzés elvei)
A szolgáltatás díjának megállapításánál figyelembe vehető költségek a következők.
- A megvalósításhoz igénybevett szolgáltatások, illetve a megvalósításban résztvevők költségei.
- Kommunikációs költségek.
- Egyéb általános költségek.
- Ügyfelek szállás, étkezési, utazási költségei.
- Rezsi költségek (arányosítással számítva).
- Amortizációs költségek.
- A szolgáltató nyeresége.
- A vissza nem térített áfa.
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A tanácsadó a tisztázás eredménye alapján állapítja meg, hogy hány tanácsadási alkalomra van szükség (visszahívás).
Átlagosan 3 (maximum 6) egyéni tanácsadási alkalom szükséges a munkatanácsadásra. Egy tanácsadási alkalom időtartama 45-60 perc. Ajánlott a hetenkénti gyakoriság.
11. Kapcsolattartás a megrendelővel, a megrendelő által végzendő tevékenységek, adatszolgáltatás, visszacsatolás.
A kapcsolattartás kiterjedhet olyan további, a 8. pontban nem érintett, a megrendelő és a szolgáltató együttműködésében meghatározó dokumentumokra, amelyek rögzítését bármelyik fél szükségesnek tartja. Ilyenek lehetnek pl.: a megrendelő által a szolgáltatásba irányított résztvevők száma/aránya, adatai; a megrendelő által működtetett adatbázisok, infrastruktúra, szakértelem használatára vonatkozó lehetőségek és feltételek; az ellenőrzés módja, időpontjai; a szolgáltató által használt módszertani anyagok bemutatása; a programot követő együttműködési kötelezettség időtartama.
12. Célcsoport-specifikus elemek (plusz tartalmi, illetve eltérő módszertani elemek, költségtípusok)
Amennyiben speciális szükségletű munkát kereső veszi igénybe a szolgáltatást, az alábbiak szerint kerülnek kiegészítésre a sztenderd meglévő elemei:
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
Speciális szükségletű munkát keresők alatt azok a munkaerő-piaci szempontból leghátrányosabb helyzetben lévők értendők, akik az elhelyezkedési esélyeiket tekintve veszélyeztetett célcsoportnak minősülnek, valamint jelentős támogatási szükséglettel rendelkeznek, komplex programokkal, személyre szabott segítséggel képesek visszakerülni és helytállni a munkaerőpiacon.
4.2. Tevékenységek
A tanácsadáson a résztvevők azonosítják támogatási szükségleteiket és azok mértékét, intenzitását. Az elhelyezkedésre irányuló tervek az ügyfélnek az őt az elhelyezkedésben támogató személyekkel közösen megtett lépéseit is tartalmazzák.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
A résztvevők speciális helyzetének tudatosítását, valamint az elhelyezkedésre irányuló tervek elkészülését a reális célkijelölés módszereivel támogatja.
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint akadálymentes kommunikáció biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
7.1. Humán kapacitások (létszám/munkaidő, végzettség, kompetenciák, ismeretek, szakmai gyakorlat)
Végzettség: bármilyen, célcsoport-specifikus előképzettség.
Ismeret: célcsoport-specifikus szakmai ismeretek.
Szakmai gyakorlat: speciális szükségletű munkát keresők egyéni támogatásában minimum 1 év gyakorlat.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök stb.)
· Egyéni beszélgetésre alkalmas, megfelelő méretű, a speciális célcsoport szükségleteinek megfelelő, akadálymentes terem és szociális helység.
· Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint infokommunikációs és augmentatív kommunikációs eszközök biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
8. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
Speciális célcsoportba tartozást igazoló ügyfélnyilatkozat és alátámasztó dokumentumok (pedagógiai/orvosi szakvélemény, adókedvezmény igénybevételének igazolása, stb.)
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A tanácsadás átlagos időtartama 1 óra/alkalom.
Gyakorisága: az ügyfél szükségletei szerint.
13. A szolgáltatást nyújtók köre
A szolgáltatást jogi személyiséggel rendelkező szervezet, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság nyújthatja, amely legalább 1 éve bejegyzett.
14. Kapcsolódó szolgáltatások köre
· Munkaerő-piaci és foglalkozási információk nyújtása állást keresőknek, amely a szolgáltatást megelőzően végezhető. Alapvető információkkal látja el az álláskeresőt, mielőtt a tanácsadásba kerül.
· Munkavállalást közvetlenül és közvetve akadályozó vagy támogató tényezők feltárása része a szolgáltatásnak, a munkatanácsadás az akadályozó tényezők feltárására épülve egy konkrét, elhelyezkedésre irányuló terv kidolgozásával végződik.
· Rehabilitációs tanácsadás a szolgáltatást megelőzően végezhető. Ha a rehabilitációs tanácsadás során kiderül, hogy az elhelyezkedésben az ügyfelet olyan akadályok is gátolják, amelyek elhárításához a munkatanácsadás szükséges.
· Pszichológiai tanácsadás a szolgáltatást követően végezhető, ha a munkatanácsadás olyan akadályozottságra derít fényt, amely pszichológus segítségét igényli.
· Pályatanácsadás a szolgáltatást követően végezhető, ha a munkatanácsadás során az derül ki, hogy nincs határozott pályaorientáció, illetve a pályaorientáció nem világos.
· Álláskeresési tanácsadás a szolgáltatást követően végezhető. Ha a munkamotiváció megfelelően helyreállt és a pályaorientáció is világos, az álláskeresési tanácsadás segíthet az álláskeresési technikák elsajátításában.
Egyéni álláskeresési tanácsadás
1. A szolgáltatás célja
1.1. Átfogó cél
A szolgáltatás célja, hogy a munkát keresők rendelkezzenek az álláskereséshez szükséges megfelelő ismeretekkel, gyakorlattal, a munkaerőpiacra történő bejutásuk felgyorsuljon, megelőzve ezzel a hosszú távú munkanélküliségüket.
1.2. Operatív cél
Az egyéni álláskeresési tanácsadás célja, hogy az ügyfelet felkészítse a számára megfelelő célállás megtalálására, elérésére, és az ehhez szükséges álláskeresési technikákat elsajátítassa. Az egyéni álláskeresési tanácsadás során konkrétan az alábbi készségek, képességek elsajátítása a cél:
- az ügyfél legyen tisztában azzal, hogy az elképzelt célállás hogyan van pozícionálva a munkaerőpiacon,
- ismerje a foglalkoztatást támogató eszközöket, lehetőségeket,
- az álláskeresés tapasztalatai alapján legyen képes mérlegelni az alternatív és/vagy atipikus munkavégzési formák lehetőségét, esélyeit (pl.: a távmunkát, a részmunkaidős foglalkoztatást, az önfoglalkoztatást),
- tudjon önéletrajzot írni és motivációs levelet készíteni, tudjon álláspályázatot összeállítani,
- legyen tájékozott az álláskeresési technikákban, és legyen képes kialakítani saját preferenciáit,
- legyen felkészülve az állásinterjúra.
2. A szolgáltatás célcsoportja
2.1. Célcsoport, átfogóan
- Aktív korú nem foglalkoztatott, nem tanuló személyek (álláskeresők és inaktívak, akik nem tanulnak),
- jelenleg foglalkoztatottak, de csoportos létszámleépítéssel, illetve elbocsátással fenyegetettek.
2.2. Célcsoport, amelynek a szolgáltatás különösen ajánlott
- pályakezdők,
- 3–6 hónapja munkát keresők,
- 50 év felettiek,
- gyes-ről, gyed-ről, gyet-ről, ápolási díjról visszatérők.
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
A munkát keresők az alábbi módokon kerülhetnek be a szolgáltatásba.
· A megrendelő irányítja őket a szolgáltatásba, az első interjú illetve a közvetítői beszélgetés alapján.
· Más szervezet, szolgáltató (pl. szociális vagy munkaerő-piaci szolgáltatást nyújtó szervezet, oktatási intézmény) javasolja számukra a szolgáltatás igénybevételét.
· A szolgáltató saját nyilvántartásából választja ki a célcsoport kritériumainak megfelelő ügyfeleket.
· A szolgáltatást a munkát kereső maga kéri.
A szolgáltatást azoknak az ügyfeleknek ajánlott nyújtani, akiknek önálló álláskeresése nem vezetett eredményre, munkát akarnak vállalni, de nem rendelkeznek az álláskereséshez szükséges megfelelő ismeretekkel, gyakorlattal, illetve élethelyzetük miatt távol vannak a munkaerőpiactól.
A kiválasztás alapja a munkát keresővel történő személyes beszélgetés: az első interjú, illetve a későbbi közvetítői beszélgetés.
4. A szolgáltatás tartalma, tevékenységek
4.1. A szolgáltatás taralma
Munkahellyel nem rendelkező, vagy munkahelyének elvesztésével fenyegetett munkát keresők számára nyújtott szolgáltatás. Az álláskereséshez szükséges gyakorlat, készségek kialakítását, illetve felelevenítését szolgálja külső segítséggel, egyéni konzultáción keresztül. A szolgáltatás várt eredménye, hogy az ügyfél képessé válik az önálló, intenzív álláskeresésre.
4.2. Tevékenységek
a) Adatfelvétel
A tanácsadó rögzíti az állást kereső személyes és ügyfél azonosító adatait.
b) Helyzetfeltárás
· Első szakasz, aminek célja a tanácsadás profiljának megállapítása:
o iskolai végzettség, munkavállalói pálya, munkatapasztalat, munkagyakorlat,
o a jelenlegi státusz feltárása: munkamotiváció, pályaorientáció, célállás-elképzelés.
A helyzetfeltárás első szakasza alapján dönti el a tanácsadó, hogy mely ügyfélnek van szüksége álláskeresési tanácsadásra.
· Második szakasz, aminek célja kettős: részben annak feltérképezése, hogy az állást kereső körülményei, helyzete mennyire támogatóak az álláskereséshez, másrészt pedig az egyéni álláskeresési tanácsadás ismeretátadó, illetve az álláskeresés gyakorlatát formáló szakaszához a kiindulópont megtalálása:
o a személyes körülmények, családi helyzet feltárása (létbiztonság, az álláskeresést konkrétan akadályozó tényezők, mobilitás),
o az álláskereséssel kapcsolatos ismeretek szintje,
o gyakorlat és tapasztalatok az álláskeresésben,
o együttműködési készség.
A tanácsadó a helyzetfelmérés második szakasza alapján állapítja meg a további tanácsadási alkalmak szükségességét és számát (visszahívás).
c) Tanácsadás
A tanácsadás célja az álláskeresést gátló körülmények feltárása, ismeretátadás és az állást kereső személyére szabott álláskeresési gyakorlat kialakítása.
· A helyzetfeltárás során feltárt akadályozó tényezők kezelése, megoldások keresése (létbiztonság, egészségi állapot, családi körülmények, egyéb akadályozó tényezők).
· Képzésből kikerülők esetében:
o a lezajlott képzés tapasztalatainak megbeszélése, élmények feldolgozása, valamint
o megszerzett ismeretek, készségek, képességek vizsgálata: az általuk megnyíló munkaerő-piaci lehetőségek.
· Esélyek és veszélyek mérlegelése:
o az állást kereső által elképzelt célállás miként pozícionált az adott munkaerő-piaci környezetben, az adott munkaerő-piaci szegmens helyzetértékelése. Multinacionális vállalatok versus kisvállalkozások: a munkaerő alkalmazási gyakorlata, mire kell, és mire lehet számítani az adott célállás kapcsán.
o tájékoztatás a támogatott foglalkoztatásról (amennyiben az ügyfél a támogatással érintett célcsoportba tartozik),
o a lehetséges alternatív munkavégzési formák (pl. távmunka, részmunkaidő, önfoglalkoztatás) újragondolása, ha az álláskeresés hosszútávon is sikertelennek bizonyul.
· Önéletrajzírás:
o az állást kereső által elkészített önéletrajz kiértékelése, javaslatok a korrekcióra.
o önéletrajz-típusok ismertetése (fajták, tartalom, formai követelmények),
o önismeret szerepe az önéletrajzírásban,
o személyes készségek és képességek megjelenítése az önéletrajzban,
o idegen nyelvű önéletrajz írása (ha releváns és a tanácsadói kapacitás is adott).
· Motivációs levél:
o a motivációs levél szerkezete, felépítése,
o a munkát kereső által önállóan elkészített motivációs levél kiértékelése, javaslatok a korrekcióra.
· Álláspályázat összeállítása.
· Referenciák, referenciaszemélyek és referenciamunkák kezelése, illetve hivatkozása (önéletrajzban és azon kívül).
· Álláskeresési módszerek.
· Felkészülés az állásinterjúra.
· Életvitel az álláskeresés időszakában:
o kudarcélmények feldolgozása,
o rendszeresség, időbeosztás.
d) Lezárás
Célja az összegzés és útra bocsátás. A tanácsadó és az állást kereső közösen, kétoldalúan értékelik a tanácsadást. Amennyiben a tanácsadó úgy ítéli meg, hogy olyan típusú intervencióra is szükség van, amely a tanácsadó és a szolgáltatást nyújtó szervezet kompetenciáján kívül esik, erre írásban javaslatot tehet az értékelő jelentésben.
e) Utánkövetés
A munkaerő-piaci foglalkoztatás megvalósulásának nyomon követése. A szolgáltatás lezárása utáni 180. napon az ügyfél munkaerő-piaci helyzetének regisztrálása.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
Az egyéni álláskeresési tanácsadás személyes konzultáció formájában valósul meg.
A tanácsadás a munkát kereső személy aktív együttműködését igényli.
A tanácsadási folyamat elején a tanácsadó és az ügyfél meghatározza azokat a kereteket, amelyeken belül a tanácsadási folyamat működni fog. Ez olyan vállalás, ami írásban rögzítésre kerül, és amelyet mindkét fél köteles betartani.
A tanácsadás módszere a helyzetfeltárás és a célzott beszélgetés.
Túl a tanácsadói instrukciókon és ismeretközlésen a munkát kereső személyt minden esetben „saját lábra kell állítani”: azzal a végső instrukcióval kell útjára bocsátani, hogy:
· önéletrajzát úgy alakítsa, hogy az személyre szabott, az „övé”, egészen a sajátja legyen,
· álláskeresési viselkedésében „önmagára” találjon, és hiteles legyen, alakítsa ki saját álláskeresési preferenciáit, valamint
· az állásinterjún is „önmaga” és hiteles legyen.
6. Az elvárt eredmény (meghatározásának módja) (lehetséges eredmény- és hatásindikátorok)
Mutató |
Mutató forrása |
Kimeneti indikátor: · a tanácsadáson részt vettek száma, |
· együttműködési megállapodások száma. |
Eredmény indikátorok: · a meghirdetett vagy más módon elérhető üres álláshelyekre benyújtott önéletrajzok, álláspályázatok száma, · állásinterjún történt részvétel száma, |
· álláskeresők kiskönyve, vagy álláskereső napló. |
Hatás indikátorok: · elhelyezkedettek száma, · a 180. napon foglalkoztatásban állók száma, |
· munkaszerződés, munkáltatói igazolás, vagy ügyfél nyilatkozat. |
7. A szolgáltatás nyújtásához szükséges szakmai kapacitások
7.1. Humán kapacitások (végzettség, szakmai gyakorlat, ismeretek, készségek)
Végzettség: humán felsőfokú végzettség.
Szakmai gyakorlat: legalább 1 éves pálya-, és munkatanácsadások terén végzett − egyéni tanácsadási és csoportvezetési, tréneri gyakorlat.
Amennyiben pályakezdő, vagy releváns gyakorlattal nem rendelkező személy végzi ezt a tevékenységet, akkor olyan szakember közvetlen támogatása szükséges, aki a szolgáltatás-nyújtásban legalább 1 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik.
Ismeretek: álláskereséssel kapcsolatos szakmai ismeretek (önéletrajzírás, álláskeresési technikák, a helyi munkaerőpiac ismerete, a foglalkoztatáspolitikai aktív eszközök ismerete), egyéni konzultáció módszertanának ismerete.
Készségek: ön- és emberismeret, empátia, bizalom, tisztelet, személyközpontúság, felelősségteljesség, nyitottság, befogadás, előítélet-mentesség, türelem, kapcsolatteremtés, kooperáció, értő hallgatás, asszertivitás, konfliktuskezelés, kreativitás, hatékony kommunikáció és tárgyalástechnika, helyzetfelismerés, problémafeltáró és elemző, valamint döntéshozatali készségek.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök)
· Iroda (ügyfelek fogadására, ügyfelek várakozására és öninformálódásra, valamint a szolgáltató munkatársainak felkészülésére, adminisztrációra, háttérmunkára alkalmas bútorozott irodahelyiség/irodahelyiségek).
· Tárgyalásra, ügyfelekkel való személyes elbeszélgetésre, tanácsadásra alkalmas bútorozott külön helyiség.
· Amennyiben megváltozott munkaképességű ügyfeleket fogad a szervezet: az iroda és/vagy a szolgáltatási helyiség (egyéni vagy csoportszoba) akadálymentesítése kötelező a célcsoport specifikumainak megfelelően.
· Mobiltelefon; fax vagy szkenner; nyomtató; fénymásoló; számítógép vagy laptop konfiguráció (alap irodai programcsomaggal); internet; e-mail; honlap.
· Zárható szekrény az iratok tárolására.
· Ügyfelek részére is biztosított telefonvonal és telefonkészülék.
7.3. Egyéb (referenciák, jártasság, térségi lefedettség)
Referenciák, jártasság: nem szükséges.
Térségi lefedettség: térségben való működés, a helyi, térségi munkaerőpiac ismerete.
Szervezeti kompetenciák: nem szükséges.
8. Monitoring
8.1. Az alkalmazandó mutatók és mérésük/értékelésük módja, értékelési szempontok
· A tanácsadáson részt vettek száma célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
· A meghirdetett vagy más módon elérhető üres álláshelyekre benyújtott önéletrajzok, álláspályázatok száma célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
· A szolgáltatásban részt vettek közül hányan teljesítették az elvárt eredményt (havi 3 benyújtott önéletrajz és 1 állásinterjú) célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
· Állásinterjún történt részvétel száma célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
· A szolgáltatásban részt vettek közül hányan vettek részt állásinterjún, ebből hányan helyezkedtek el 1, 2 vagy 3 hónapon belül, célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
- Elhelyezkedettek száma, célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
· A 180. napon foglalkoztatásban állók száma.
· Ügyfél-elégedettség.
8.2. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
· Adatlap, amely tartalmazza az ügyfelek adatait: a résztvevő neme, életkora, iskolai végzettsége, szakképzettsége, munkaerő-piaci státusza, munkaerő-piaci tapasztalatai, problémakör, amely miatt a szolgáltatást igénybe vette; ügyfél elérhetősége.
· Tanácsadási napló: naprakész információkat rögzít időrendi sorrendben közvetlenül az ügyféllel végzett tevékenységekről. A tanácsadási napló vezetéséért a tanácsadó személyesen felel, minden tanácsadás alkalmával ebben rögzíti a tanácsadás időpontját, időtartamát, a tanácsadás célját, tartalmát, szakmai megállapításait és az ügyféllel kötött megállapodásokat. A benne foglalt tartalmak csak az ügyfél, a szolgáltatást nyújtó és a megrendelő számára hozzáférhetőek, céljuk, hogy áttekintést adjanak a teljes tanácsadási folyamatról. A dokumentumot minden alkalommal a tanácsadó és az ügyfél is aláírja.
· Értékelő beszámoló, amit a tanácsadó készíti el, és aminek a legfontosabb elemei a következők:
o jelentkezési lap/irányító lap,
o az ügyfelek személyes és ügyfél-azonosító adatai és elérhetősége,
o a nyújtott szolgáltatás megnevezése és időpontja,
o kiinduló helyzet, esetleírás (munkatapasztalatot és munkagyakorlatot, családot, eltartottakat és egészségi állapotot beleértve) és problémamegfogalmazás,
o az ügyfél által elfogadott probléma megoldási javaslatok,
o eredmény: időpont, munkáltató, munkakör megnevezése
§ ahova az állást kereső benyújtotta önéletrajzát,
§ ahol állásinterjún vett részt,
§ ahol az állást kereső elhelyezkedett,
o a tanácsadó véleménye, javaslata (további tanácsadás, más típusú intervenció), amit csak a tanácsadó ír alá.
· A szolgáltatás indikátorainak összesített adatai, a résztvevők munkaerő-piaci helyzete, neme és életkora szerinti bontásban.
· A résztvevők elégedettség vizsgálatának számszerűsített és leíró értékelő eredménye.
· Utánkövetés dokumentációja: célja a szolgáltatás által kifejtett hosszú távú hatások feltárása, az ügyfél útjának kísérése, tartalmazza az utánkövetés időpontját, szempontrendszerét, valamint az ügyfél által adott visszajelzéseket.
· Ügyfél-elégedettségi kérdőív, minek célja az ügyfél-elégedettség mérése. A szolgáltatás résztvevőivel, annak zárásakor szükséges elkészíttetni, majd ezt követően értékelni. A tanácsadásban részesült ügyfeleknek kell a kérdőívet kitöltetni, az utolsó tanácsadási alkalommal, lehetőség szerint úgy, hogy a tanácsadó ne legyen jelen.
- Utánkövetés igazoló dokumentumai.
o Álláskeresők kiskönyve, az álláskeresőként nyilvántartásba vett ügyfelek együttműködési kötelezettségei teljesítésének dokumentálására szolgál. A munkát kereső a munkahelykeresésről naprakészen vezeti a kiskönyvben található álláskeresési naplót. A munkát kereső a naplóban rögzíti a megkeresett munkáltató nevét, címét, a megkeresés idejét, a munkáltató képviselőjének nevét, telefonszámát, a munkakör megnevezését és az álláskeresés módját (az történhet szermélyesen, telefonon, levélben, interneten és egyéb módon is), illetve ezek közül azokat az adatokat, amelyeket ismer.
o Munkaszerződés, munkáltatói igazolás, vagy ügyfélnyilatkozat.
9. A szolgáltatás költségei vagy árképző tényezők (költségfajták és a költségképzés elvei)
A szolgáltatás díjának megállapításánál figyelembe vehető költségek a következők.
- A megvalósításhoz igénybevett szolgáltatások, illetve a megvalósításban résztvevők költségei.
- Kommunikációs költségek.
- Egyéb általános költségek.
- Ügyfelek szállás, étkezési, utazási költségei.
- Rezsi költségek (arányosítással számítva).
- Amortizációs költségek.
- A szolgáltató nyeresége.
- A vissza nem térített áfa.
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
Az álláskeresési ismeretek elsajátításához maximum 6 álláskeresési tanácsadási alkalom szükséges. Egy tanácsadási alkalom időtartama maximum 60 perc.
11. Kapcsolattartás a megrendelővel, a megrendelő által végzendő tevékenységek, adatszolgáltatás, visszacsatolás.
A kapcsolattartás kiterjedhet olyan további, a 8. pontban nem érintett, a megrendelő és a szolgáltató együttműködésében meghatározó dokumentumokra, amelyek rögzítését bármelyik fél szükségesnek tartja. Ilyenek lehetnek pl.: a megrendelő által a szolgáltatásba irányított résztvevők száma/aránya, adatai; a megrendelő által működtetett adatbázisok, infrastruktúra, szakértelem használatára vonatkozó lehetőségek és feltételek; az ellenőrzés módja, időpontjai; a szolgáltató által használt módszertani anyagok bemutatása; a programot követő együttműködési kötelezettség időtartama.
12. Célcsoport-specifikus elemek (plusz tartalmi, illetve eltérő módszertani elemek, költségtípusok)
Amennyiben speciális szükségletű munkát kereső veszi igénybe a szolgáltatást, az alábbiak szerint kerülnek kiegészítésre a sztenderd meglévő elemei:
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
Speciális szükségletű munkát keresők alatt azok a munkaerő-piaci szempontból leghátrányosabb helyzetben lévők értendők, akik az elhelyezkedési esélyeiket tekintve veszélyeztetett célcsoportnak minősülnek, valamint jelentős támogatási szükséglettel rendelkeznek, komplex programokkal, személyre szabott segítséggel képesek visszakerülni és helytállni a munkaerőpiacon.
4.2. Tevékenységek
A tanácsadáson a résztvevők azonosítják támogatási szükségleteiket és azok mértékét, intenzitását. Az elhelyezkedésre irányuló tervek az ügyfélnek az őt az elhelyezkedésben támogató személyekkel közösen megtett lépéseit is tartalmazzák.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
A résztvevők speciális helyzetének tudatosítását, valamint az elhelyezkedésre irányuló tervek elkészülését a reális célkijelölés módszereivel támogatja.
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint akadálymentes kommunikáció biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
7.1. Humán kapacitások (létszám/munkaidő, végzettség, kompetenciák, ismeretek, szakmai gyakorlat)
Végzettség: bármilyen, célcsoport-specifikus előképzettség.
Ismeret: célcsoport-specifikus szakmai ismeretek.
Szakmai gyakorlat: speciális szükségletű munkát keresők egyéni támogatásában min. 1 év gyakorlat.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök stb.)
Egyéni beszélgetésre alkalmas, megfelelő méretű, a speciális célcsoport szükségleteinek megfelelő, akadálymentes terem és szociális helység.
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint infokommunikációs és augmentatív kommunikációs eszközök biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
8. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
Speciális célcsoportba tartozást igazoló ügyfélnyilatkozat és alátámasztó dokumentumok (pedagógiai/orvosi szakvélemény, adókedvezmény igénybevételének igazolása, stb.).
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A tanácsadás átlagos időtartama 1 óra/alkalom.
Egy ügyfél maximum 15 alkalommal részesülhet tanácsadásban.
13. A szolgáltatást nyújtók köre
A szolgáltatást jogi személyiséggel rendelkező szervezet, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság nyújthatja.
14. Kapcsolódó szolgáltatások köre
- Pályatanácsadás a szolgáltatást megelőzően végezhető, a határozott pályaválasztás, pályaorientáció kialakítása segítheti a tanácsadót.
- Egyéni munkatanácsadás a szolgáltatást megelőzően végezhető, a munkavállalással kapcsolatos motivációt segíthet megteremteni, az álláskeresési tanácsadást követően a tartós munkanélküliség után a munkába állást segítheti.
- Álláskeresési tanácsadás csoportos formái: alternatívaként vagy a szolgáltatásnyújtással egy időben.
- Mentorálás a szolgáltatást követően, annak kiegészítéseként végezhető, egészen személyes és intenzív személyes segítséget nyújtva az álláskeresésben.
- Munkaközvetítés, állás- és képzési börze a szolgáltatással egyidejűleg vagy azt követően végezhető.
1 / 2 oldal
12