Egyéni munkatanácsadás
1. A szolgáltatás célja
1.1. Átfogó cél
A szolgáltatás célja az elhelyezkedést akadályozó körülmények feltárása, valamint azok megszüntetése, az aktív korú nem foglalkoztatott személyek foglalkoztathatóságának előmozdítása érdekében.
1.2. Operatív cél
A munkatanácsadás célja, hogy személyre szabottan feltárja, vizsgálja és értékelje az ügyfél elhelyezkedését akadályozó körülményeket, valamint azok megszüntetésére, az elhelyezkedésre irányuló terv készüljön.
Cél, hogy a tanácsadási folyamat befejeztével a munkát kereső
· képes legyen reális célállás megfogalmazására,
· a tanácsadó segítségével képes legyen meghatározni a munkaerőpiacon elérendő céljait, a célhoz vezető út állomásait, tevékenységeit, a szükséges és hozzáférhető eszközöket,
· tisztán lássa, és számba vegye az akadályozó tényezőket, amelyek elhelyezkedésének útjában állnak,
· képes legyen minden erőfeszítést megtenni azon akadályozó tényezők elhárítása érdekében, amelyekre hatással van/ vagy befolyással bír,
· képes legyen önállóan munkalehetőségek feltárására,
· tudatosan használja erőforrásait a munkakeresés érdekében,
· legyen együttműködő további szolgáltatások igénybevételében, ha a befolyásán kívül álló akadályozó tényezők elhárítása érdekében erre van szükség,
· képes legyen képzésbe, szakképzésbe bekapcsolódni.
2. A szolgáltatás célcsoportja
2.1. Célcsoport, átfogóan
· Aktív korú nem foglalkoztatott, nem tanuló személyek (álláskeresők és inaktívak, akik nem tanulnak),
· Rokkantsági ellátásban részesülők (az álláskeresők speciális csoportja),
· Rehabilitációs ellátásban részesülők (közvetítést, illetve szolgáltatást kérők, de nem álláskeresők).
2.2. Célcsoport, amelynek a szolgáltatás különösen ajánlott
· Gyermeküket egyedül nevelő és kisgyermekes szülők,
· tartósan munkanélküliek,
· ápolási díjban részesülők,
· foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők,
· 50 év felettiek,
· akik 3–6 hónapja álláskeresők és önálló álláskeresésük nem vezetett eredményre,
· alacsony iskolai végzettségűek,
· hajléktalanok.
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
A munkát keresők az alábbi módokon kerülhetnek be a szolgáltatásba.
· A megrendelő irányítja őket a szolgáltatásba, az első interjú illetve a közvetítői beszélgetés alapján.
· Más szervezet, szolgáltató (pl. szociális vagy munkaerő-piaci szolgáltatást nyújtó szervezet, oktatási intézmény) javasolja számukra a szolgáltatás igénybevételét.
· A szolgáltató saját nyilvántartásából választja ki a célcsoport kritériumainak megfelelő ügyfeleket.
· A szolgáltatást a munkát kereső maga kéri.
· A szolgáltatást elsősorban azoknak ajánlott nyújtani, akik nem rendelkeznek reális célállás elképzeléssel, vagy elhelyezkedésük más körülmények miatt gátolva van, és ezeket a gátló körülményeket feltárni vagy megoldani önállóan nem tudják. Az álláskeresésben emiatt nem, vagy nem eléggé aktívak és motiváltak.
4. A szolgáltatás tartalma, tevékenységek
4.1. A szolgáltatás tartalma
A szolgáltatás azok számára nyújtható, akiknek nehézséget okoz saját, munkával, illetve a munkára való felkészüléssel kapcsolatos céljaik és az ezek megvalósításához szükséges lépések meghatározása. Személyes konzultáció, amelynek során az ügyfél egy külső, erre felkészült személy segítségével, közösen határozza meg a munkaerőpiacon elérendő célokat, a célhoz vezető út állomásait, tevékenységeit, a szükséges és hozzáférhető eszközöket, és tárja fel az akadályozó tényezőket. A szolgáltatás eredményeként az ügyfél saját tervet készít az álláskeresését, elhelyezkedését szolgáló lépésekre.
4.2. Tevékenységek
A tanácsadás elemei az ügyfél sajátosságaihoz igazíthatók.
a) Megismerés
Célja a légkörteremtés, (objektív és szubjektív) adatok összesítése és csoportosítása, az ügyfél szükségleteinek feltárása (azonosító adatok, iskolai végzettség, munkatapasztalat, munkamotiváció, célállás-elképzelés). Fontos ebben a lépésben az anamnézis felállítása és a problémadefiníció (pl.: álláskeresési aktivitás, motiváltság, pályaelképzelés, érdeklődés, elhelyezkedést gátló körülmények), melyben a tanácsadó segíti az ügyfelet.
b) Tisztázás, a probléma meghatározása
A problémadefiníció során feltárt, a probléma szempontjából fontos információk részletesebb tisztázása, új, lényegi információk megszerzésére törekvés, az ügyfél képességeinek, érdeklődési irányának, elvárásainak feltárása. A tanácsadónak az előző beszélgetés során felmerült információk alapján kell megterveznie a beszélgetési témákat (tervezett témák). Emellett figyelembe kell venni, hogy a tanácskérő milyen újabb témákat és élményeket hoz (hozott témák). Mindezek ismeretében eldöntendő, hogy a hozott témák alapján érdemes-e újradefiniálni a problémát.
c) Elemzés
Az elemzés során az eddigi életútból, a reális adatokból következő eredmények, pozitívumok, erősségek, sikerek és az akadályozó tényezők, hátrányosságok, hiányok számbavételére kerül sor. Az elemzés során egyúttal megtörténik a személyes jellemzők és a realitásból nyert adatok összekapcsolása.
d) Szintézis
Célja megoldások keresése, megoldásmódok értékelése. Az ügyfél az elemzés során már eljutott arra a szintre, hogy a tanácsadó segítségével hipotéziseket (megoldási irányokat, kimeneti utakat) állítson fel, majd mindegyik megoldási módot részletesen elemezze (a lehetséges előnyöket és hátrányokat is mérlegelve). A szintézis fő elemei: pályaelképzelés formálása, a korlátozott lehetőségek kezelése, érdeklődés, preferenciák, motivációs bázis, értéktudat.
e) Megállapodás
Ebben a szakaszban az összes lehetséges megoldási mód figyelembe vétele és mérlegelése után az ügyfél a tanácsadóval közösen kiválasztja a számára legoptimálisabb probléma-megoldási módot, melynek megvalósítására cselekvési tervet készít. A terv rövid távú cselekvési terv („kitörési terv"), amely az ügyfél szükségletei szerint kiegészülhet közép- és hosszú távú tervezéssel is (pályaterv, karrierterv).
f) Lezárás
Értékelés: amennyiben olyan típusú intervencióra is szükség van, amely a tanácsadó és a szolgáltatást nyújtó szervezet kompetenciáján kívül esik, a tanácsadó erre írásban javaslatot tesz az értékelő jelentésben.
g) Utánkövetés
A tanácsadás lezárása utáni 180. napon az ügyfél munkaerő-piaci helyzetének regisztrálása.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
A munkatanácsadás egyéni tanácsadás, amely személyes konzultáció formájában valósul meg az ügyfél munkavállalását akadályozó tényezők feltárásának segítségével. A tanácsadási folyamat non-direktív. Módszere a célzott beszélgetés és az önértékelési eljárások.
A tanácsadási folyamat elején a tanácsadó és az ügyfél meghatározza azokat a kereteket, amelyeken belül a tanácsadási folyamat működni fog. Ez egy olyan vállalás, amely írásban rögzítésre kerül, és amelyet mindkét fél köteles tartani.
A tanácsadás végén a tanácsadó és szolgáltatást igénybevevő írásban rögzítik a közös megállapodáson alapuló célokat, további lépéseket, segítve az ügyfél ezekkel történő azonosulását.
A munkatanácsadás típusai lehetnek:
6. Az elvárt eredmény (meghatározásának módja) (lehetséges kimeneti-, eredmény- és hatásindikátorok)
Mutató |
Mutató forrása |
Kimeneti indikátor: · a tanácsadáson részt vettek száma, |
·tanácsadási napló. |
Eredmény indikátor: · elhelyezkedésre irányuló tervek száma, |
·elhelyezkedésre irányuló terv. |
Hatás indikátorok: ·a 180. napon foglalkoztatásban állók száma, ·további munkaerő-piaci szolgáltatást igénybevevők száma, ·képzésbe lépők száma, |
·munkaszerződés, munkáltatói igazolás,
·együttműködési szerződés, ·képzési szerződés, vagy az ügyfél nyilatkozata. |
7. A szolgáltatás nyújtásához szükséges szakmai kapacitások
7.1. Humán kapacitások (végzettség, szakmai gyakorlat, ismeretek, készségek)
Végzettség: felsőfokú végzettség.
Szakmai gyakorlat: legalább 1 éves pálya-, és munkatanácsadások terén végzett − egyéni tanácsadási és csoportvezetési, tréneri gyakorlat.
Amennyiben pályakezdő, vagy releváns gyakorlattal nem rendelkező személy végzi ezt a tevékenységet, akkor olyan szakember közvetlen támogatása szükséges, aki a szolgáltatás-nyújtásban legalább 1 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik.
Ismeretek: a helyi munkaerőpiac ismerete, a foglalkozáspolitikai aktív eszközök ismerete.
Készségek: ön- és emberismeret, empátia, bizalom, tisztelet, személyközpontúság, felelősségteljesség, nyitottság, befogadás, előítélet-mentesség, türelem, kapcsolatteremtés, kooperáció, értő hallgatás, asszertivitás, konfliktuskezelés, kreativitás, hatékony kommunikáció és tárgyalástechnika, helyzetfelismerés, problémafeltáró és elemző, valamint döntéshozatali, motiváló készség.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök)
· Iroda (ügyfelek fogadására, ügyfelek várakozására és öninformálódásra, valamint a szolgáltató munkatársainak felkészülésére, adminisztrációra, háttérmunkára alkalmas bútorozott irodahelyiség/irodahelyiségek).
· Tárgyalásra, ügyfelekkel való személyes elbeszélgetésre, tanácsadásra alkalmas bútorozott külön helyiség.
· Amennyiben megváltozott munkaképességű ügyfeleket fogad a szervezet: az iroda és/vagy a szolgáltatási helyiség (egyéni vagy csoportszoba) akadálymentesítése kötelező a célcsoport specifikumainak megfelelően.
· Mobiltelefon; fax vagy szkenner; nyomtató; fénymásoló; számítógép vagy laptop konfiguráció (alap irodai programcsomaggal); internet; e-mail; honlap.
· Zárható szekrény az iratok tárolására.
· Jogtiszta tanácsadó programok: önértékelő eljárások (érdeklődés, képesség, munkamód, értékek, stb.).
7.3. Egyéb (referenciák, jártasság, térségi lefedettség, szervezeti kompetenciák)
Referenciák, jártasság:nem szükséges.
Térségi lefedettség:nem szükséges.
Szervezeti kompetenciák: munkaerő-piaci szolgáltatások terén szerzett tapasztalat.
8. Monitoring
8.1. Az alkalmazandó mutatók és mérésük/értékelésük módja, értékelési szempontok
· Tanácsadáson részt vettek száma célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség és munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
· Elhelyezkedésre irányuló tervek száma.
· Elhelyezkedettek célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség és munkaerő-piaci helyzet szerint bontva. A mérés időpontja a tanácsadás igénybevétele utáni 180. nap.
· További munkaerő-piaci szolgáltatást igénybe vettek célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség és munkaerő-piaci helyezet szerint bontva. A mérés időpontja a tanácsadás igénybevétele utáni 180. nap.
· Képzésbe kerülők célcsoport, nem, életkor, iskolai végzettség és munkaerő-piaci helyzet szerint bontva.
· Ügyfél-elégedettség.
8.2. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
· Adatlap, amely tartalmazza az ügyfelek adatait: a résztvevő neme, életkora, iskolai végzettsége, szakképzettsége, munkaerő-piaci státusza, munkaerő-piaci tapasztalatai, problémakör, amely miatt a szolgáltatást igénybe vette; ügyfél elérhetősége.
· Tanácsadási napló: naprakész információkat rögzít időrendi sorrendben közvetlenül az ügyféllel végzett tevékenységekről. A tanácsadási napló vezetéséért a tanácsadó személyesen felel, minden tanácsadás alkalmával ebben rögzíti a tanácsadás időpontját, időtartamát, a tanácsadás célját, tartalmát, szakmai megállapításait és az ügyféllel kötött megállapodásokat. A benne foglalt tartalmak csak az ügyfél, a szolgáltatást nyújtó és a megrendelő számára hozzáférhetőek, céljuk, hogy áttekintést adjanak a teljes tanácsadási folyamatról. A dokumentumot minden alkalommal a tanácsadó és az ügyfél is aláírja.
· Elhelyezkedésre irányuló terv, amely tartalmazza az elhelyezkedést akadályozó – a tanácsadás során számba vett – tényezőket, amelyekre az ügyfél befolyással/ráhatással bír, ezek elhárításának eszközeit, módját és időrendjét.
· Értékelő beszámoló, tartalma:
o jelentkezési lap/irányító lap,
o az ügyfelek személyes és ügyfél-azonosító adatai és elérhetősége,
o a szolgáltatás indikátorainak összesített adatai, a résztvevők munkaerő-piaci helyzete, a neme és életkora szerinti bontásban is,
o a résztvevők elégedettség vizsgálatának számszerűsített és leíró értékelő eredménye.
· Utánkövetés dokumentációja: célja a szolgáltatás által kifejtett hosszú távú hatások feltárása, az ügyfél útjának kísérése, tartalmazza az utánkövetés időpontját, szempontrendszerét, valamint az ügyfél által adott visszajelzéseket.
· Utánkövetés igazoló dokumentumai: munkaszerződés, munkáltatói igazolás, együttműködési szerződés, képzési szerződés vagy az ügyfél nyilatkozata.
· Ügyfél-elégedettségi kérdőív az ügyfél-elégedettség mérésére. A szolgáltatás résztvevőivel, annak zárásakor szükséges elkészíttetni, majd ezt követően értékelni. A kérdőívet az utolsó tanácsadási alkalommal kell kitöltetni, lehetőség szerint úgy, hogy a tanácsadó ne legyen jelen.
9. A szolgáltatás költségei (költségfajták és az árképzés elvei)
A szolgáltatás díjának megállapításánál figyelembe vehető költségek a következők.
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A tanácsadó a tisztázás eredménye alapján állapítja meg, hogy hány tanácsadási alkalomra van szükség (visszahívás).
Átlagosan 3 (maximum 6) egyéni tanácsadási alkalom szükséges a munkatanácsadásra. Egy tanácsadási alkalom időtartama 45-60 perc. Ajánlott a hetenkénti gyakoriság.
11. Kapcsolattartás a megrendelővel, a megrendelő által végzendő tevékenységek, adatszolgáltatás, visszacsatolás.
A kapcsolattartás kiterjedhet olyan további, a 8. pontban nem érintett, a megrendelő és a szolgáltató együttműködésében meghatározó dokumentumokra, amelyek rögzítését bármelyik fél szükségesnek tartja. Ilyenek lehetnek pl.: a megrendelő által a szolgáltatásba irányított résztvevők száma/aránya, adatai; a megrendelő által működtetett adatbázisok, infrastruktúra, szakértelem használatára vonatkozó lehetőségek és feltételek; az ellenőrzés módja, időpontjai; a szolgáltató által használt módszertani anyagok bemutatása; a programot követő együttműködési kötelezettség időtartama.
12. Célcsoport-specifikus elemek (plusz tartalmi, illetve eltérő módszertani elemek, költségtípusok)
Amennyiben speciális szükségletű munkát kereső veszi igénybe a szolgáltatást, az alábbiak szerint kerülnek kiegészítésre a sztenderd meglévő elemei:
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
Speciális szükségletű munkát keresők alatt azok a munkaerő-piaci szempontból leghátrányosabb helyzetben lévők értendők, akik az elhelyezkedési esélyeiket tekintve veszélyeztetett célcsoportnak minősülnek, valamint jelentős támogatási szükséglettel rendelkeznek, komplex programokkal, személyre szabott segítséggel képesek visszakerülni és helytállni a munkaerőpiacon.
4.2. Tevékenységek
A tanácsadáson a résztvevők azonosítják támogatási szükségleteiket és azok mértékét, intenzitását. Az elhelyezkedésre irányuló tervek az ügyfélnek az őt az elhelyezkedésben támogató személyekkel közösen megtett lépéseit is tartalmazzák.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
A résztvevők speciális helyzetének tudatosítását, valamint az elhelyezkedésre irányuló tervek elkészülését a reális célkijelölés módszereivel támogatja.
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint akadálymentes kommunikáció biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
7.1. Humán kapacitások (létszám/munkaidő, végzettség, kompetenciák, ismeretek, szakmai gyakorlat)
Végzettség: bármilyen, célcsoport-specifikus előképzettség.
Ismeret: célcsoport-specifikus szakmai ismeretek.
Szakmai gyakorlat: speciális szükségletű munkát keresők egyéni támogatásában minimum 1 év gyakorlat.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök stb.)
· Egyéni beszélgetésre alkalmas, megfelelő méretű, a speciális célcsoport szükségleteinek megfelelő, akadálymentes terem és szociális helység.
· Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint infokommunikációs és augmentatív kommunikációs eszközök biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
8. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
Speciális célcsoportba tartozást igazoló ügyfélnyilatkozat és alátámasztó dokumentumok (pedagógiai/orvosi szakvélemény, adókedvezmény igénybevételének igazolása, stb.)
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A tanácsadás átlagos időtartama 1 óra/alkalom.
Gyakorisága: az ügyfél szükségletei szerint.
13. A szolgáltatást nyújtók köre
A szolgáltatást jogi személyiséggel rendelkező szervezet, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság nyújthatja, amely legalább 1 éve bejegyzett.
14. Kapcsolódó szolgáltatások köre
· Munkaerő-piaci és foglalkozási információk nyújtása állást keresőknek, amely a szolgáltatást megelőzően végezhető. Alapvető információkkal látja el az álláskeresőt, mielőtt a tanácsadásba kerül.
· Munkavállalást közvetlenül és közvetve akadályozó vagy támogató tényezők feltárása része a szolgáltatásnak, a munkatanácsadás az akadályozó tényezők feltárására épülve egy konkrét, elhelyezkedésre irányuló terv kidolgozásával végződik.
· Rehabilitációs tanácsadás a szolgáltatást megelőzően végezhető. Ha a rehabilitációs tanácsadás során kiderül, hogy az elhelyezkedésben az ügyfelet olyan akadályok is gátolják, amelyek elhárításához a munkatanácsadás szükséges.
· Pszichológiai tanácsadás a szolgáltatást követően végezhető, ha a munkatanácsadás olyan akadályozottságra derít fényt, amely pszichológus segítségét igényli.
· Pályatanácsadás a szolgáltatást követően végezhető, ha a munkatanácsadás során az derül ki, hogy nincs határozott pályaorientáció, illetve a pályaorientáció nem világos.
· Álláskeresési tanácsadás a szolgáltatást követően végezhető. Ha a munkamotiváció megfelelően helyreállt és a pályaorientáció is világos, az álláskeresési tanácsadás segíthet az álláskeresési technikák elsajátításában.