Álláskeresési technikák átadása
1. A szolgáltatás célja
1.1. Átfogó cél
A szolgáltatás célja, hogy az álláskeresési ismeretek elsajátításával a munkát keresők képessé váljanak az önállóbb álláskeresésre, és a legrövidebb időn belüli elhelyezkedésre.
1.2. Operatív cél
Az álláskeresési technikák átadása olyan csoportfoglalkozás, melynek célja, hogy az ügyfél:
· képes legyen magának reális célállást megjelölni,
· ismerje meg:
o a munkaerőpiac fogalmát, jellemzőit,
o a munkaerőpiacra való bejutás módját (ismerős segítségével, ismeretlen munkáltató megkeresésével),
o a korszerű szakmai önéletrajzok típusait, azok jellemzőit, a motivációs levél írásának, álláspályázat összeállításának technikáját,
· aktiválja kapcsolati tőkéjét az álláskeresés érdekében,
· felkészült legyen az állásinterjúra,
· tájékozott legyen a munkavállalást érintő, álláskereséshez szükséges munkajogi kérdésekben.
2. A szolgáltatás célcsoportja
2.1. Célcsoport, átfogóan
- Aktív korú nem foglalkoztatott, nem tanuló személyek (álláskeresők és inaktívak, akik nem tanulnak),
- jelenleg foglalkoztatott, de létszámleépítéssel, illetve elbocsátással fenyegetett munkavállalók.
2.2. Célcsoport, amelynek a szolgáltatás különösen ajánlott
- a kiválasztást megelőzően 6 hónapnál nem régebben regisztrált álláskeresők,
- pályakezdők.
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
A munkát keresők az alábbi módokon kerülhetnek be a szolgáltatásba.
· A megrendelő irányítja őket a szolgáltatásba, az első interjú illetve a közvetítői beszélgetés alapján.
· Más szervezet, szolgáltató (pl. szociális vagy munkaerő-piaci szolgáltatást nyújtó szervezet, oktatási intézmény) javasolja számukra a szolgáltatás igénybevételét.
· A szolgáltató saját nyilvántartásából választja ki a célcsoport kritériumainak megfelelő ügyfeleket.
· A szolgáltatást a munkát kereső maga kéri.
A célcsoport elsődleges merítési bázisa a megrendelő, illetve bármely szociális vagy munkaerő-piaci szolgáltatást nyújtó szervezet ügyfélköre. A kiválasztáshoz az ügyféllel történt első beszélgetésben a munkavállalásra való felkészültséget, az álláskeresési motiváltság szintjét, az álláskeresési aktivitást, valamint a célállás elképzelés meglétét kell felmérni.
A szolgáltatást azoknak ajánlott nyújtani, akik motiváltak az álláskeresésben és munkára készek, de az elhelyezkedést célzó próbálkozásaik többnyire sikertelenek voltak, illetve sokáig állásban voltak és nincs álláskeresési tapasztalatuk, ezért a sikeres álláskereséshez várnak módszerbeli segítséget.
Amennyiben az első beszélgetés alapján megállapítható, hogy az álláskeresési technikák ismerete hiányzik a sikeresebb álláskereséshez, az ügyfél személyes helyzete, adottságai alapján kell eldönteni, hogy az egyéni tanácsadás, az álláskereső klub illetve az álláskeresési technikák átadása a számára legmegfelelőbb szolgáltatási forma.
4. A szolgáltatás tartalma, tevékenységek
4.1. A szolgáltatás tartalma
A szolgáltatás az álláskeresési technikák megismerését és elsajátítását célozza. Ezzel a résztvevő számára biztosítható a reális célállás-elképzelés kialakulása (ha az korábban hiányzott) és a professzionális álláskeresési gyakorlat kialakítása, ennek következtében az aktívabb illetve hatékonyabb álláskeresés. A szolgáltatás 6 hónapnál nem régebben regisztrált álláskeresők és pályakezdők számára nyújtható.
Az álláskeresési technikák átadása:
- segítséget nyújt ahhoz, hogy a munkát kereső önmaga számára reális célállást meghatározzon,
- módszereket ad ahhoz, hogy a munkát kereső saját maga érdekében önállóan álláshelyeket tárjon fel a munkaerőpiacon,
- segítséget nyújt a kapcsolati tőke mozgósításához,
- ismerteti az önéletrajzírás, motivációs levél, és álláspályázat összeállítását,
- ismereteket ad az állásinterjúra való felkészüléshez,
- ismerteti a munkavállalást érintő általános munkajogi szabályokat.
4.2. Tevékenységek
a) Tájékoztató
A szolgáltató előzetes tájékoztatót, illetve információs beszélgetést tart a csoportfoglalkozás indulását megelőzően, melynek célja, hogy a potenciális résztvevők a program és a tematika részletes megismerését követően dönthessék el, hogy részt kívánnak-e venni a foglalkozáson, illetve, hogy motiválja a célcsoport tagokat az azon való aktív részvételre.
b) Csoportfoglalkozás
A 3 napos csoportfoglalkozás előzetes témavázlat alapján zajlik. Az egyes témák sorrendje szabadon választható, illetve a csoportfoglalkozás felépítésének egyes elemei a csoportmunka haladásától függően az előző vagy a következő napra átvihetők. 5 napos foglalkozás esetén az átadott ismeretek elsajátítását segítő gyakorlati elemek alkalmazhatók.
· A célállás meghatározásának előkészítése.
· A saját célállás meghatározása.
· A munkaerőpiac bemutatása.
· Az álláskeresők álláskeresési szokásainak ismertetése, hirdetéselemzés.
- A munkáltatók alkalmazási és kiválasztási szokásainak ismertetése.
· A személyes kapcsolati háló feltárása, aktiválása.
· Állásinformációs források: munkahelyek, álláshirdetések gyűjtésének módja (pl. internet).
· Meghirdetett állásra jelentkezés technikái.
· Munkáltató telefonos és személyes megkeresésének módja.
· Saját forgatókönyv elkészítése.
· Önéletrajz és motivációs levél.
· Álláspályázat összeállítása.
· Felkészülés a munkáltatóval való személyes találkozóra.
· Várható kérdések az interjún.
· Álláskeresési akcióterv.
· Állásmegtartás.
· Munkajogi ismeretek.
· Külföldi munkavállalási ismeretek.
· A szolgáltatás zárása, visszacsatolás.
c) Utánkövetés
A munkaerő-piaci foglalkoztatás megvalósulásának nyomon követése. A csoportfoglalkozás lezárulása utáni 180. napon az ügyfél munkaerő-piaci helyzetének regisztrálása.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
Az álláskeresési technikák átadása egy olyan speciális, strukturált csoportfoglalkozás, amelynek középpontjában az álláskeresési ismeretek átadása áll. A csoportfoglalkozás három napos. Amennyiben azonban a csoport összetétele alapján indokolt, hogy az átadott ismereteken túl a technikák gyakorlati elsajátítására nagyobb hangsúly helyeződjön, a foglalkozás öt napos. A technikák gyakorlása segíti az ismeretek elmélyülését, így a szolgáltatás felépítését különböző tréning elemekkel (pl. egyéni és csoportos feladatokkal, szituációs gyakorlatokkal) kiegészítve a gyakorlatiasabb ismeretátadás biztosítható.
A csoport összeállításánál ügyelni kell a megfelelő szintű homogenitásra: a csoport tagjai között végzettség szempontjából ne legyen egy fokozatnál nagyobb szintkülönbség. A csoport létszáma maximum 16 fő.
A csoportos foglalkozások és irányított gyakorlatok célja, a hatékony álláskeresési technikák átadása, amelyekkel megkönnyíthetik az ügyfelek munkavállalását, a munkaerőpiacra való visszakerülését.
Alkalmazott módszerek:
· kötetlen és irányított beszélgetés,
· szituációs játékok és feladatok módszerek alkalmazása (5 napos foglalkozás esetén),
· szemléltető eszközök, oktatási segédanyagok használata,
· önálló és csoportos feladatok elvégzése, közös értékelés,
· tesztek, kérdőívek használata.
A csoportfoglalkozásokon biztosítani kell:
- a csoport tagjai és a vezető közötti állandó visszacsatolást,
- a csoporttagok egymás iránti elfogadását, segítő légkör kialakulását,
- önálló döntéshozatal megalapozását, lehetőségét,
- a feszültségek feloldását és a nyugalmas, nyílt, őszinte légkört,
- a tapasztalatok, kérdések, ötletek megbeszélését,
- az egyéni érzékenység, emberi méltóság, személyiségi jogok, pillanatnyi lelki és fizikai állapot figyelembevételét, tiszteletben tartását,
· a program során a résztvevők személyiségi jogainak, meggyőződési, vallási, etnikai hovatartozásának messzemenőkig figyelembe vételét, tiszteletben tartását.
6. Az elvárt eredmény (meghatározásának módja) (lehetséges kimeneti-, eredmény- és hatásindikátorok)
Mutató |
Mutató forrása |
Kimeneti indikátor:
|
· jelenléti ív.
|
Eredmény indikátor:
|
· kitöltött munkalap. |
Hatás indikátorok:
|
· álláskeresők kiskönyve, álláskereső napló, · munkaszerződés vagy munkáltatói igazolás, vagy ügyfélnyilatkozat. |
7. A szolgáltatás nyújtásához szükséges szakmai kapacitások
7.1. Humán kapacitások (végzettség, szakmai gyakorlat, ismeretek, készségek)
Végzettség: felsőfokú végzettség.
Szakmai gyakorlat: legalább 1 éves pálya-, és munkatanácsadások terén végzett − egyéni tanácsadási és csoportvezetési, tréneri gyakorlat.
Amennyiben pályakezdő, vagy releváns gyakorlattal nem rendelkező személy végzi ezt a tevékenységet, akkor olyan szakember közvetlen támogatása szükséges, aki a szolgáltatás-nyújtásban legalább 1 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik.
Ismeretek: álláskereséssel kapcsolatos szakmai ismeretek (pl. önéletrajzírás, álláskeresési technikák, a helyi munkaerőpiac ismerete, a foglalkoztatáspolitikai aktív eszközök ismerete), csoportvezetés módszertanának ismerete.
Készségek: ön- és emberismeret, empátia, bizalom, tisztelet, személyközpontúság, felelősségteljesség, nyitottság, befogadás, előítélet-mentesség, türelem, kapcsolatteremtés, kooperáció, értő hallgatás, asszertivitás, konfliktuskezelés, kreativitás, hatékony kommunikáció és tárgyalástechnika, helyzetfelismerés, problémafeltáró és elemző, valamint döntéshozatali készségek.
7.2 Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök)
· Iroda (ügyfelek fogadására, ügyfelek várakozására és öninformálódásra, valamint a szolgáltató munkatársainak felkészülésére, adminisztrációra, háttérmunkára alkalmas bútorozott irodahelyiség/irodahelyiségek).
· Csoportszoba, legalább 12-16 fő befogadására alkalmas külön helyiség.
· Amennyiben megváltozott munkaképességű ügyfeleket fogad a szervezet: az iroda és/vagy a szolgáltatási helyiség (egyéni vagy csoportszoba) akadálymentesítése kötelező a célcsoport specifikumainak megfelelően.
· Mobiltelefon; fax vagy szkenner; nyomtató; fénymásoló; számítógép vagy laptop konfiguráció (alap irodai programcsomaggal); internet; e-mail; honlap.
· Zárható szekrény az iratok tárolására.
· Flipchart tábla.
7.3 Egyéb (referenciák, jártasság, térségi lefedettség, szervezeti kompetenciák)
Referenciák, jártasság: legalább 1 év, álláskeresők számára nyújtott munkaerő-piaci szolgáltatásban való jártasság.
Térségi lefedettség: a szolgáltatás helyének megfelelően a helyi, térségi munkaerőpiac ismerete.
Szervezeti kompetenciák: nem szükséges.
8. Monitoring
8.1. Az alkalmazandó mutatók és mérésük/értékelésük módja, értékelési szempontok
- A csoportfoglalkozáson részt vettek száma életkor, nem, iskolai végzettség, célcsoport, munkaerő-piaci helyzet szerinti bontásban.
- Célállást megfogalmazók száma életkor, nem, iskolai végzettség, célcsoport, munkaerő-piaci helyzet szerinti bontásban.
- A résztvevők által benyújtott önéletrajzok, álláspályázatok száma életkor, nem, iskolai végzettség, célcsoport, munkaerő-piaci helyzet szerinti bontásban.
- A résztvevők közül állásinterjún részt vettek száma életkor, nem, iskolai végzettség, célcsoport, munkaerő-piaci helyzet szerinti bontásban.
- A 180. napon foglalkoztatásban állók száma életkor, nem, iskolai végzettség, célcsoport, munkaerő-piaci helyzet szerinti bontásban.
- Ügyfél-elégedettség.
8.2. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
- Jelentkezési lap/irányítólap, amely tartalmazza az ügyfél adatait: a résztvevő neme, életkora, iskolai végzettsége, szakképzettsége, munkaerő-piaci státusza, munkaerő-piaci tapasztalatai, problémakör, amely miatt a szolgáltatást igénybe vette (utóbbi összhangban kell, álljon a célcsoporti besorolással), ügyfél elérhetősége.
- Jelenléti ív: a csoportos foglalkozás minden napjáról jelenléti ív készül.
- Folyamatnapló: időrendi sorrendben rögzíti egy hosszabb egyéni, vagy csoportos fejlesztési folyamat lépéseit, eseményeit. Tartalmazza a fejlesztés célját, az alkalmazott eszközöket, valamint a fejlődés időszakos értékelését. A fejlesztő szakember írja alá. Célja, hogy teljes körű áttekintést adjon a fejlesztési folyamatról, annak céljáról, eredményeiről és az alkalmazott eszközökről.
· Munkalap: a célállás megfogalmazásának dokumentálására.
· Értékelő beszámoló:
o jelentkezési lap/irányító lap,
o jelenléti ív,
o az ügyfelek személyes és ügyfél-azonosító adatai és elérhetősége,
o a szolgáltatás indikátorainak összesített adatai, a résztvevők munkaerő-piaci helyzete, a neme és életkora szerinti bontásban is, valamint az egyes résztvevők személyes, egyéni eredményessége,
o értékelő lapok összesített eredménye,
o a résztvevők elégedettség vizsgálatának számszerűsített és leíró értékelő eredménye,
o utánkövetés dokumentációja: célja a szolgáltatás által kifejtett hosszú távú hatások feltárása, az ügyfél útjának kísérése, tartalmazza az utánkövetés időpontját, szempontrendszerét, valamint az ügyfél által adott visszajelzéseket.
· Utánkövetés igazoló dokumentumai
o Álláskeresők kiskönyve, az álláskeresőként nyilvántartásba vett ügyfelek együttműködési kötelezettségei teljesítésének dokumentálására szolgál. Az álláskereső a munkahelykeresésről naprakészen vezeti a kiskönyvben található álláskeresési naplót. Az álláskereső a naplóban rögzíti a megkeresett munkáltató nevét, címét, a megkeresés idejét, a munkáltató képviselőjének nevét, telefonszámát, a munkakör megnevezését és az álláskeresés módját (az történhet szermélyesen, telefonon, levélben, interneten és egyéb módon is), illetve ezek közül azokat az adatokat, amelyeket ismer.
o Munkaszerződés, munkáltatói igazolás, vagy ügyfélnyilatkozat.
- Ügyfél-elégedettségi kérdőív, minek célja az ügyfél-elégedettség mérése. A csoport résztvevőivel a csoportfoglalkozás zárásakor szükséges elkészíttetni, majd ezt követően értékelni.
9. A szolgáltatás költségei (költségfajták és az árképzés elvei)
A szolgáltatás díjának megállapításánál figyelembe vehető költségek a következők.
· A megvalósításhoz igénybe vett szolgáltatások, illetve a megvalósításban résztvevők költségei.
· Kommunikációs költségek.
· Egyéb általános költségek.
- Ügyfelek szállás, étkezési, utazási költségei.
- Rezsi költségek (arányosítással számítva).
- Amortizációs költségek.
- A szolgáltató nyeresége.
- A vissza nem térített áfa.
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A szolgáltatás 3 vagy 5 napos csoportfoglalkozás, az alkalmazott felépítésnek megfelelően három, vagy öt egymást követő napon lebonyolítva, naponként maximum 6 óra időtartamban. Egy foglalkozási óra időtartama maximum 50 perc.
11. Kapcsolattartás a megrendelővel, a megrendelő által végzendő tevékenységek, adatszolgáltatás, visszacsatolás
A kapcsolattartás kiterjedhet olyan további, a 8. pontban nem érintett, a megrendelő és a szolgáltató együttműködésében meghatározó dokumentumokra, amelyek rögzítését bármelyik fél szükségesnek tartja. Ilyenek lehetnek pl.: a megrendelő által a szolgáltatásba irányított résztvevők száma/aránya, adatai; a megrendelő által működtetett adatbázisok, infrastruktúra, szakértelem használatára vonatkozó lehetőségek és feltételek; az ellenőrzés módja, időpontjai; a szolgáltató által használt módszertani anyagok bemutatása; a programot követő együttműködési kötelezettség időtartama.
12. Célcsoport-specifikus elemek (plusz tartalmi, illetve eltérő módszertani elemek, költségtípusok)
Amennyiben speciális szükségletű munkát kereső veszi igénybe a szolgáltatást, az alábbiak szerint kerülnek kiegészítésre a sztenderd meglévő elemei:
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
Speciális szükségletű munkát keresők alatt azok a munkaerő-piaci szempontból leghátrányosabb helyzetben lévők értendők, akik az elhelyezkedési esélyeiket tekintve veszélyeztetett célcsoportnak minősülnek, valamint jelentős támogatási szükséglettel rendelkeznek, komplex programokkal, személyre szabott segítséggel képesek visszakerülni és helytállni a munkaerőpiacon.
A szolgáltatásba azok a speciális szükségletű munkát keresők kerülnek bevonásra, akik megfelelő szakmai támogatással képesek elérni a szolgáltatás által kitűzött célokat.
A képességek és fejleszthetőség szintjének objektívebb megítélése érdekében a szolgáltatást nyújtó személyesen, postai, illetve elektronikus úton konzultálhat a szolgáltatást igénylő szakorvosával, illetve foglalkozás-egészségügyi szakorvossal. A konzultációhoz az ügyfél beleegyezése szükséges.
Célszerű homogén csoportok létrehozásra törekedni a hatékonyabb kommunikáció és a felmerülő speciális szükségletek kielégítése érdekében A homogén csoportban való részvétel olyan speciális szükségletű munkavállalók számára ajánlott, akik a szolgáltatás pillanatában integrált csoportba nem vonhatók be, és hasonló szükségleteket támasztanak a szolgáltatást nyújtó irányába. A hasonló speciális szükségletekkel rendelkező résztvevőkből álló csoport létszáma maximum 6 fő.
4.2. Tevékenységek
Az álláskeresési technikák átadása foglalkozáson a résztvevők a speciális helyzetükkel, az általa keletkezett egyéni szükségletekkel összefüggésben ismerik meg az álláskereséshez szükséges technikákat, eljárásokat.
A csoportfoglalkozások alkalmával álláskeresési technikák átadása nagy hangsúlyt fektet a belső és külső erőforrások kiaknázására, a támogatói körök átlátására, mozgatására a munkaerő-piaci helyzet javítása érdekében.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
Az álláskeresési technikák átadására ajánlott módszerek között kiemelkedő szerepe van az ügyfél képessé tevésének arra, hogy önállóan mozgósítsa a támogatói körének tagjait, valamint, hogy azok között beazonosítsa az őt álláskeresésben is segíteni és ösztönözni képes támogatókat.
A felmerülő speciális egyéni szükségletek, a kommunikációs nehézségek áthidalása, illetve az indulatáttétel jelenségének szakszerű kezelése kettős csoportvezetést indokol. Szenvedélybetegekből álló csoport esetében indokolt legalább egy, saját élményt képviselő csoportvezető bevonása
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint akadálymentes kommunikáció biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
7.1. Humán kapacitások (létszám/munkaidő, végzettség, kompetenciák, ismeretek, szakmai gyakorlat)
Végzettség: bármilyen, célcsoport-specifikus előképzettség.
Készségek: empátia, stresszkezelés.
Ismeret: célcsoport-specifikus szakmai ismeretek.
Szakmai gyakorlat: speciális célcsoport csoportvezetésben min. 1 év gyakorlat.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök stb.)
A csoport elhelyezéséhez a tréning megtartásához megfelelő méretű, a speciális célcsoport szükségleteinek megfelelő, akadálymentes terem és szociális helység.
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint infokommunikációs és augmentatív kommunikációs eszközök biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
8. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
Speciális célcsoportba tartozást igazoló ügyfélnyilatkozat és alátámasztó dokumentumok (pedagógiai/orvosi szakvélemény, adókedvezmény igénybevételének igazolása, stb.).
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A szolgáltatás 10 napos csoportfoglalkozás, az alkalmazott tematikának megfelelően két egymást követő héten, heti 5 napon, napi maximum 6 óra időtartamban. Egy foglalkozási óra időtartama 50 perc. Ismétlésre egyszeri alkalommal van lehetőség.
13. A szolgáltatást nyújtók köre
A szolgáltatást olyan jogi személyiséggel rendelkező szervezet, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság nyújthatja, amely legalább 1 éve bejegyzett.
14. Kapcsolódó szolgáltatások köre
- Egyéni munkatanácsadás a szolgáltatást megelőzően végezhető. Segít feltárni az elhelyezkedést gátló körülményeket.
- Csoportos motivációs foglalkozás a szolgáltatást megelőzően végezhető. Ha fennállnak az elhelyezkedést akadályozó tényezők, segít feltárni azokat, és segít megteremteni illetve helyrehozni a motiváltságot.
- Munkaerő-piaci visszalépést és beilleszkedést segítő reintegráló csoportos foglalkozás a szolgáltatást megelőzően végezhető. Ha tartós munkanélküliség vagy egyéb okok miatt eltávolodott a munkaerőpiactól, segít a reintegrációban.
- Foglalkozási Információs Tanácsadó (FIT)a szolgáltatást követően végezhető. Számítógépen kitölthető kérdőívekkel, szakmaismertetőkkel, szakmabemutató anyagokkal és az álláskereséshez szükséges információkkal áll rendelkezésére a munkát keresőnek, módot adva az internet- és a számítógép-használatra is.
- Állás- és képzési börze az álláskeresési technikák átadását követően végezhető, mely munkalehetőségekkel áll rendelkezésére a munkát keresőnek.
- Munkaközvetítés az álláskeresési technikák átadását követően végezhető. Konkrét munkalehetőségekkel áll rendelkezésére a munkát keresőnek.