Motivációs csoportos foglalkozás
1. A szolgáltatás célja
1.1. Átfogó cél
A szolgáltatás célja, hogy segítse a munkát keresők munkavégzéssel kapcsolatos motivációjának felkeltését, erősítését és fenntartását.
1.2. Operatív célok:
A motivációs csoportfoglalkozás célja, hogy az ügyfél:
· motivációs alapja feltárásra kerüljön
o személyes motivációs tényezői felszínre kerüljenek,
o motivációs tényezőinek felhasználási, és fejlesztési lehetőségei feltáruljanak,
· munka, pályakorrekció, képzések, és egyéb szolgáltatások iránti motivációja erősödjön a munka világába történő bekapcsolódás, bennmaradás és a folyamatos és hosszú távú foglalkoztatás érdekében.
2. A szolgáltatás célcsoportja
2.1. Célcsoport, átfogóan
Aktív korú nem foglalkoztatott, nem tanuló személyek (álláskeresők és inaktívak, akik nem tanulnak), akik helyzetükből adódóan, vagy tartós sikertelenségük miatt elvesztették munkaerő-piaci aktivitásukat, képzések, fejlesztő programok iránti érdeklődésüket.
2.2. Célcsoport, amelynek a szolgáltatás különösen ajánlott
· Alacsony iskolai végzettségűek,
· rokkantsági ellátásban részesülők (az munkát keresők speciális csoportja),
· alap-, közép- és felsőfokú iskolai rendszerből lemorzsolódottak,
· munkatapasztalattal nem rendelkezők,
· tartósan munkanélküliek,
· gyes-ről, gyed-ről, gyet-ről, ápolási díjról visszatérők,
· megváltozott munkaképességű, fogyatékos személyek,
· migráns munkát keresők,
· azok a személyek, akik előzetes letartóztatásban voltak, szabadságvesztésüket, vagy elzárás büntetésüket töltötték, vagy jelenleg szabadságvesztésüket töltik, de 1 hónapon belül szabadulnak, valamint pártfogói felügyelet alatt állók,
· hajléktalanok,
· állami gondozásból/nevelésből kikerülők/kikerültek és utógondozói ellátásban részesülők.
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
A munkát keresők az alábbi módokon kerülhetnek be a szolgáltatásba.
· A megrendelő irányítja őket a szolgáltatásba, az első interjú illetve a közvetítői beszélgetés alapján.
· Más szervezet, szolgáltató (pl.: szociális, gyermekvédelmi szervezet, munkaerő-piaci szolgáltatásokat nyújtó szervezet, önkormányzati intézmények igazságügyi hivatal, pártfogói hivatal, büntetés-végrehajtási intézmények, szakképző, oktatási intézmények, civil szervezetek) javasolja számukra a szolgáltatás igénybevételét.
· A szolgáltató saját nyilvántartásából választja ki a célcsoport kritériumainak megfelelő ügyfeleket.
· A szolgáltatást a munkát kereső maga kéri.
A célcsoport tagjainak kiválasztásánál alkalmazható szempontok: a kiválasztás legfontosabb szempontja, hogy a munkát kereső mennyire motivált illetve mennyire alulmotivált a munka világa és a munkaerő-piaci szolgáltatások igénybevétele, illetve a képzésbe lépés vonatkozásában. Elsősorban azoknak az alulmotivált személyeknek ajánlott, akik helyzetükből adódóan, vagy tartós sikertelenségük miatt elvesztették munkaerő-piaci aktivitásukat, képzések, fejlesztő programok iránti érdeklődésüket. A leginkább alulmotivált személyeket kell elsősorban a szolgáltatásba bevonni. A kiválasztás során a célcsoportnak való megfelelésen felül a csoportmunkára való alkalmasságot szükséges vizsgálni.
4. A szolgáltatás tartalma, tevékenységek
4.1. A szolgáltatás tartalma
A csoportos motivációs foglalkozás csoportos tréning formájában megvalósuló szolgáltatás, amely az egyén motivációs alapjának felméréséből kiindulva a csoportos foglalkozáson történő részvétel útján fejleszti és fenntartja az inaktív munkát keresők motivációját az elhelyezkedésre, a pályakorrekcióra, képzésekben és egyéb szolgáltatásokban történő részvételre.
4.2. Tevékenységek
A szolgáltatás egymásra épülő modulokból áll. Minden modul közvetlen eredményeket szolgáltat, de a motiváció erősítésére, fenntartására együttes alkalmazásuk a legeredményesebb.
a) Motivációs alap felmérése
· A motivációs alap felmérésére csak abban az esetben van szükség, ha nem áll rendelkezésre egyéni diagnózis. A felmérés történhet csoportos és egyéni formában is. Egyéni (általános és humán) motivációk felmérése, feltárása. Területei: önbecsülés, érdeklődés, értékstruktúra, tradíciók, idő (mennyi ideig képes erőfeszítésre).
· Speciális tényezők: egyéni képességek, készségek, érdeklődés, önismeret feltárása, együttműködési készség, érzelmek.
· Belső motivációs alap (pl.: létszükségletek, ösztönszükséglet, érdeklődés, megbecsülés vágya, érvényesülési vágy, lemaradástól való félelem, sikerélmény, kudarcélmény, tudás elavulásától való félelem) feltárása.
· Külső motivációs alap (pl.: társadalom elvárása és igénye, a szakmai tudás színvonala, az ezzel párosuló kínálat, a környezet utánzásra késztető magatartásmintái) feltárása.
· Kényszer motívumok feltárása.
b) A motiváció fejlesztése
· Az érdeklődés felkeltése, önismeret fejlesztése, önbizalom erősítése.
· A célok reális kiválasztása, illetve megfogalmazása.
· A környezeti hatás és ráhatás.
· Az együttműködés felépítése, motiváció fejlesztése.
· A képességek kiaknázása.
· A társadalmi valóság bemutatása.
· Kívánságok és lehetőségek szembeállítása.
· A példamutatás, pozitív példák bemutatása.
· Az önálló döntés meghozatalának előkésztése, segítése.
· Akadályok felismerése, leküzdése.
· Feszültség és stressz kezelése.
c) Motiváció fenntartása
· Csoportos találkozások szervezése.
· Csoportos megbeszélések levezetése, irányított beszélgetés alkalmazásával.
· Egyéni élmények sikerek, eredmények elmondás, megbeszélése, értékelése, sikerek kiemelése.
· Nehézségek, problémák, gondok feltárása.
· A nehézségek leküzdésére módszerek kialakítása, eszközök keresése, motivációgyengítő hatások csökkentése.
· Motivációt erősítő elemek beazonosítása, hatásuk felerősítése.
· Az egyéni esetekből, tapasztalatokból, általános következtetések megfogalmazása.
· A következő időszakra vonatkozó részcélok kitűzése, a célokkal azonosulás erősítése.
d) Utánkövetés
A csoportfoglalkozás lezárulása utáni 180. napon az ügyfél munkaerő-piaci helyzetének regisztrálása.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
A szolgáltatás csoportos foglalkozás formájában valósul meg, módszere a tréning. A csoportok létszáma maximum 15 fő lehet.
Általános módszertani szempontok
A motivációs csoportfoglalkozás komplex, rendszer és életpálya szemléletű. A résztvevők csoportjának aktuális élethelyzetéből kiindulva kell a motivációs program fókuszait, eszközeit, módszereit megválasztani. Az aktuális helyzet az életútban, környezetben, a kialakult készségekben, meglévő képességekben lelhető fel és ennek alapján találhatók meg az egyén számára eredményesen alkalmazható motivációs tényezők.
· A motivációs csoportfoglalkozás folyamat szemléletű.A résztvevőtsegíteni kell, hogy elinduljon abba az irányba, amely az ő helyzetében megoldást jelenthet.
· A motivációs csoportfoglalkozás támogató jellegű, - nem irányítás és nem felelősség-átvállalás, a célja a megfelelő döntés előkészítése, de a döntést minden esetben a résztvevőnek kell meghoznia.
· A motivációs csoportfoglalkozás ahhoz vezet, hogy a résztvevők az egyéni lehetőségeik ismeretében a nekik legmegfelelőbb képzések, munkavállalási lehetőségek iránt érdeklődővé váljanak, és csaksaját döntésük alapján akarjanak képzésben részt venni, illetve állást keresni.
· A csoport alakításánál figyelembe kell venni a jelentkezők életkorát, élet helyzetét, speciális adottságait, hátrányait. Heterogén csoportok, nagyon eltérő élethelyzetű és életkorú résztvevők bevonásával csak szakmailag indokolt esetben kerülhetnek szervezésre. Ebben az esetben fokozottan ügyelni kell arra, hogy az eltérések a csoport működését ne zavarják.
Speciális módszertani szempontok
· A csoport élethelyzetének, életkorának, iskolai végzettségének, munka világából való kiszakadás időpontjának és a motivációs csoportfoglalkozás konkrét céljának (pl. továbbtanulás, munkába állás) figyelembevételével a csoportmunka fókuszába állítható motivációs elvek meghatározása.
· Amennyiben a diagnózis rendelkezésre áll, a motivációs csoportfoglalkozást az egyéni diagnózisra kell építeni.
· Amennyiben nincs egyéni diagnózis a szolgáltatást igénybevevők esetén, akkor a motivációs alap megalkotásához szükséges felmérést, a csoporttagokra vonatkozó ismeretek megszerzését, a csoportfoglalkozás elején csoportmódszerek alkalmazásával vagy egyénileg kell lehetővé tenni.
· A tréning első szakaszát tömbösítve, indokolt esetben két részletre (pl. 3 + 2 nap) bontva célszerű megtartani.
· A motivációs csoportfoglalkozásokon legalább egy alkalomnak megfelelő időtartamot a továbblépési lehetőségek feltárására kell fordítani.
· A motiváció felkeltésére ajánlott módszerek:
o negatív élmények feltárása, kiértékelése, feldolgozásának segítése,
o reálisabb énkép kialakítása (önismeret javítása, önbecsülés fejlesztése, dicséret, sikerélmény biztosítása),
o konkrét célok megfogalmazása, célok motivációs erejének felismertetése, motivációs alapba beépítése,
o kényszerítő körülmények (pl. egzisztenciális problémák diszfunkcionális család) motívumok, elvárások megfogalmazása, motivációs alapba történő beépítése,
o nondirektív igényfelkeltés,
o akadályok összegyűjtése és azok leküzdésére alkalmas technikák megismertetése.
· A motiváció létrehozása után a csoport tagjai részére még legalább 3, szükség szerint 5 alkalommal a motiváció fenntartása érdekében szervezett foglalkozásokat kell biztosítani.
· A motiváció fenntartását biztosító szolgáltatást havi 1 alkalommal ajánlott tartani.
Alkalmazott módszerek:
· kötetlen és irányított beszélgetés,
· szituációs játékok és feladatok alkalmazása,
· szemléltető eszközök, oktatási segédanyagok használata,
· önálló és csoportos feladatok elvégzése, közös értékelés,
- tesztek, kérdőívek használata.
Amennyiben a célcsoport összetétele és létszáma indokolja kettős csoportvezetés alkalmazható.
6. Az elvárt eredmény, (meghatározásának módja) (lehetséges kimeneti-, eredmény- és hatásindikátorok)
Mutató |
Mutató forrása |
Kimeneti indikátor:
|
|
Eredmény indikátor:
|
|
Hatás indikátorok:
|
|
7. A szolgáltatás nyújtásához szükséges szakmai kapacitások
7.1. Humán kapacitások (végzettség, szakmai gyakorlat, ismeretek, készségek)
Végzettség: humán felsőfokú végzettség.
Szakmai gyakorlat: legalább 2 éves egyéni tanácsadási és csoportvezetési, tréneri gyakorlat a munkaerő-piaci kompetencia vagy szükséglet-felmérési-, segítő-, fejlesztő szolgáltatások nyújtása terén.
Amennyiben pályakezdő, vagy releváns gyakorlattal nem rendelkező személy végzi ezt a tevékenységet, akkor olyan szakember közvetlen támogatása szükséges, aki a szolgáltatás-nyújtásban legalább 2 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik.
Ismeretek: tanácsadási gyakorlat, csoportvezetési ismeretek, munkaerő-piaci és oktatási lehetőségek ismerete, csoportdinamikai működésre vonatkozó ismeretek.
Készségek: ön- és emberismeret, empátia, bizalom, tisztelet, személyközpontúság, felelősségteljesség, nyitottság, befogadás, előítélet-mentesség, türelem, kapcsolatteremtés, kooperáció, értő hallgatás, asszertivitás, konfliktuskezelés, kreativitás, hatékony kommunikáció és tárgyalástechnika, helyzetfelismerés, irányítás, rendszerszemlélet, folyamatlátás, problémafeltáró és elemző, valamint döntéshozatali és motivációs készségek.
A személyiség tudatos használatának képessége: a csoportvezető saját személyisége az egyik legalapvetőbb eszköz a csoportmunkában, ezért a megfelelő önismeret és a belső folyamatok kezelésének képessége elengedhetetlen.
7.2.Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök.)
· Iroda (ügyfelek fogadására, ügyfelek várakozására és öninformálódásra, valamint a szolgáltató munkatársainak felkészülésére, adminisztrációra, háttérmunkára alkalmas bútorozott irodahelyiség/irodahelyiségek).
· Csoportszoba, legalább 12-16 fő befogadására alkalmas külön helyiség.
· Amennyiben megváltozott munkaképességű ügyfeleket fogad a szervezet: az iroda és/vagy a szolgáltatási helyiség (egyéni vagy csoportszoba) akadálymentesítése kötelező a célcsoport specifikumainak megfelelően.
· Mobiltelefon; fax vagy szkenner; nyomtató; fénymásoló; számítógép vagy laptop konfiguráció (alap irodai programcsomaggal); internet; e-mail; honlap.
· Zárható szekrény az iratok tárolására.
· Projektor vagy nagy képernyős TV.
A motivációs programok, amennyiben ez indokolt, és a szakmai program ezt tartalmazza, a szabadban is lebonyolíthatóak.
7.3 Egyéb (referenciák, jártasság, térségi lefedettség, szervezeti kompetenciák)
Referenciák, jártasság: szükséges.
Térségi lefedettség: nem szükséges.
Szervezeti kompetenciák: nem szükséges.
8. Monitoring
8.1. Az alkalmazandó mutatók, mérésük/értékelésük módja, értékelési szempontok
- A csoportfoglalkozásokon résztvevők száma nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci státusz, célcsoport szerinti bontásban.
- A csoportfoglalkozások óraszáma egyénre bontva.
- A csoportfoglalkozást befejezők száma nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci státusz, célcsoport szerinti bontásban.
- A programot sikeresen befejezők közül aktívan állást keresők száma nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci státusz, célcsoport szerinti bontásban.
- Egyéb munkaerő-piaci szolgáltatást igénybevevők száma nem, életkor, iskolai végzettség, munkaerő-piaci státusz, célcsoport szerinti bontásban, valamint az igénybevett szolgáltatások alapján.
· Ügyfél-elégedettség.
8.2. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
· Jelentkezési lap, amennyiben a szolgáltató saját nyilvántartásából választja ki az ügyfeleket, illetve az ügyfél maga kéri.
· Irányító lap, amennyiben a munkaügyi kirendeltség, illetve megrendelő irányítja a szolgáltatásba.
- Jelentkezési lap/irányítólap, amely tartalmazza a résztvevő nemét, életkorát, iskolai végzettségét, szakképzettségét, munkaerő-piaci státuszát, munkaerő-piaci tapasztalatait, problémakört, ami miatt a szolgáltatást igénybe vette (utóbbi összhangban kell, álljon a célcsoporti besorolással), ügyfél elérhetősége.
- Jelenléti ívek a résztvevők és a csoportfoglalkoztatást vezető szakember által aláírva, a csoportfoglalkozás napi menete.
· Folyamatnapló: időrendi sorrendben rögzíti a csoportos fejlesztési folyamat lépéseit, eseményeit. Tartalmazza a fejlesztés célját, az alkalmazott eszközöket, valamint a fejlődés időszakos értékelését. A fejlesztő szakember írja alá. Célja, hogy teljes körű áttekintést adjon a fejlesztési folyamatról, annak céljáról, eredményeiről és az alkalmazott eszközökről.
- Értékelő beszámoló, melyet a szolgáltatást nyújtó szakember készít el. Elemei:
o jelentkezési lap / irányító lap,
o jelenléti ív,
o az ügyfelek személyes és ügyfél-azonosító adatai és elérhetősége,
o a program indikátorainak összesített adatai, a résztvevők munkaerő-piaci helyzete, a neme és életkora szerinti bontásban is, valamint az egyes résztvevők személyes, egyéni eredményessége,
o értékelő lapok összesített eredménye,
o a résztvevők elégedettség vizsgálatának számszerűsített és leíró értékelő eredménye,
o utánkövetés dokumentációja: a szolgáltató részéről az ügyfél megkeresésének dokumentálását igazoló adatlap, mely tartalmazza a követő szolgáltatásokat. Célja a szolgáltatás által kifejtett hosszú távú hatások feltárása, az ügyfél útjának kísérése, tartalmazza az utánkövetés időpontját, szempontrendszerét, valamint az ügyfél által adott visszajelzéseket.
· Utánkövetés igazoló dokumentumai: álláskeresők könyve vagy a szolgáltató saját nyilvántartása, ügyfélnyilatkozat.
· Ügyfél-elégedettségi kérdőív, minek célja az ügyfél-elégedettség mérése. A szolgáltatás résztvevőivel, annak zárásakor szükséges elkészíttetni, majd ezt követően értékelni.
9. A szolgáltatás költségei (költségfajták és az árképzés elvei)
A szolgáltatás díjának megállapításánál figyelembe vehető költségek a következők.
· A megvalósításhoz igénybevett szolgáltatások, illetve a megvalósításban résztvevők költségei.
· Kommunikációs költségek.
· Egyéb általános költségek.
· Ügyfelek szállás, étkezési, utazási költségei.
· Rezsi költségek (arányosítással számítva).
· Amortizációs költségek.
· A szolgáltató nyeresége.
· A vissza nem térített áfa.
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A szolgáltatás időbeosztása
· A csoportos motivációs foglalkozás két részének minimális időtartama:
o érdeklődés felkeltésére, motiváció erősítésére szolgáló szakasz 5 nap, tömbösítve, indokolt esetben az 5 nap egy 3 és egy 2 napos blokkra bontható,
o a motiváció fenntartására szolgáló szakasz 3–5 nap, havonta átlag 1 nap.
· Egy alkalommal a foglalkozás időtartama legfeljebb 6 x 45 perc, kivéve a fenntartási időszakban, amikor 2-3 x 45 perc elegendő.
11. Kapcsolattartás a megrendelővel, a megrendelő által végzendő tevékenységek, adatszolgáltatás, visszacsatolás
A kapcsolattartás kiterjedhet olyan további, a 8. pontban nem érintett, a megrendelő és a szolgáltató együttműködésében meghatározó dokumentumokra, amelyek rögzítését bármelyik fél szükségesnek tartja. Ilyenek lehetnek pl.: a megrendelő által a szolgáltatásba irányított résztvevők száma/aránya, adatai; a megrendelő által működtetett adatbázisok, infrastruktúra, szakértelem használatára vonatkozó lehetőségek és feltételek; az ellenőrzés módja, időpontjai; a szolgáltató által használt módszertani anyagok bemutatása; a programot követő együttműködési kötelezettség időtartama.
12. Célcsoport-specifikus elemek
Amennyiben speciális szükségletű munkát kereső veszi igénybe a szolgáltatást, az alábbiak szerint kerülnek kiegészítésre a sztenderd meglévő elemei:
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
Speciális szükségletű munkát keresők alatt azok a munkaerő-piaci szempontból leghátrányosabb helyzetben lévők értendők, akik az elhelyezkedési esélyeiket tekintve veszélyeztetett célcsoportnak minősülnek, valamint jelentős támogatási szükséglettel rendelkeznek, komplex programokkal, személyre szabott segítséggel képesek visszakerülni és helytállni a munkaerőpiacon.
A szolgáltatásba azok a speciális szükségletű munkát keresők kerülnek bevonásra, akik megfelelő szakmai támogatással képesek elérni a szolgáltatás által kitűzött célokat.
A képességek és fejleszthetőség szintjének objektívebb megítélése érdekében a szolgáltatást nyújtó személyesen, postai, illetve elektronikus úton konzultálhat a szolgáltatást igénylő szakorvosával, illetve foglalkozás-egészségügyi szakorvossal. A konzultációhoz az ügyfél beleegyezése szükséges.
Célszerű homogén csoportok létrehozásra törekedni a hatékonyabb kommunikáció és a felmerülő speciális szükségletek kielégítése érdekében.. A homogén csoportban való részvétel olyan speciális szükségletű munkavállalók számára ajánlott, akik a szolgáltatás pillanatában integrált csoportba nem vonhatók be, és hasonló szükségleteket támasztanak a szolgáltatást nyújtó irányába. A hasonló speciális szükségletekkel rendelkező résztvevőkből álló csoport létszáma maximum 6 fő.
4.2. Tevékenységek
Csoportos motivációs foglalkozásokon a résztvevők a speciális helyzetükkel, az általa keletkezett egyéni szükségletekkel összefüggésben vizsgálják az alulmotiváltság belső és külső tényezőit.
A csoportfoglalkozások alkalmával megvalósított motivációfejlesztés nagy hangsúlyt fektet a belső és külső erőforrások kiaknázására, a támogatói körök átlátására, mozgatására a munkaerő-piaci helyzet javítása érdekében.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
A motiváció felkeltésére ajánlott módszerek között kiemelkedő szerepe van az ügyfél képessé tevésének arra, hogy önállóan mozgósítsa a támogatói körének tagjait, valamint, hogy azok között beazonosítsa az őt ösztönözni képes támogatókat.
A felmerülő speciális egyéni szükségletek, a kommunikációs nehézségek áthidalása, illetve az indulatáttétel jelenségének szakszerű kezelése kettős csoportvezetést indokol. Szenvedélybetegekből álló csoport esetében indokolt legalább egy, saját élményt képviselő csoportvezető bevonása.
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint akadálymentes kommunikáció biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
7.1. Humán kapacitások (létszám/munkaidő, végzettség, kompetenciák, ismeretek, szakmai gyakorlat)
Végzettség: bármilyen, célcsoport-specifikus előképzettség.
Készségek: empátia, stresszkezelés.
Ismeret: célcsoport-specifikus szakmai ismeretek.
Szakmai gyakorlat: speciális célcsoport csoportvezetésben min. 1 év gyakorlat.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök stb.)
A csoport elhelyezéséhez a tréning megtartásához megfelelő méretű, a speciális célcsoport szükségleteinek megfelelő, akadálymentes terem és szociális helység.
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint infokommunikációs és augmentatív kommunikációs eszközök biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
8. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
Speciális célcsoportba tartozást igazoló ügyfélnyilatkozat és alátámasztó dokumentumok (pedagógiai/orvosi szakvélemény, adókedvezmény igénybevételének igazolása, stb.).
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A szolgáltatás időbeosztása
- Csoportos motivációs foglalkozás két részének maximális időtartama:
- érdeklődés felkeltésére, motiváció erősítésére szolgáló szakasz 10 nap, tömbösítve,
- a motiváció fenntartására szolgáló szakasz az első hónapban hetente átlagosan 1 nap, a második hónapban kéthetente 1 nap, a harmadik hónaptól havonta 1 nap.
Egy alkalommal a foglalkozás időtartama legfeljebb 6 x 45 perc, kivéve a fenntartási időszakban, amikor 2-3 x 45 perc elegendő.
13. Szolgáltatást nyújtók köre
A szolgáltatást jogi személyiséggel rendelkező szervezet, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság nyújthatja, mely legalább 1 éve bejegyzett.
14. Kapcsolódó szolgáltatások
· Pályaorientációs csoportos foglalkozást tanulás, illetve munkavégzés iránt alacsony motiváltsággal rendelkező célszemélyek esetén megelőző szoláltatásként célszerű megszervezni. A kedvezményezett motivációjának magasabb szintjére építve, hatékonyabban lehet segíteni a személyes kompetenciáknak leginkább megfelelő munkába, vagy képzésbe történő irányítást, bekapcsolódást. A motivációs csoportfoglalkozás 3. modulja jelentősen növelheti a résztvevők által választott munkában, oktatásban való bennmaradás esélyét.
· Igényfeltáró csoportos foglalkozást a tanulás, illetve munkavégzés iránt alacsony motiváltsággal rendelkező célszemélyek esetén, mint impulzus csoportfoglalkoztatást, megelőző szoláltatásként célszerű megszervezni. A motiváció magasabb szintje növeli az impulzus csoportfoglalkozás hatékonyságát, amelynek hatására a kedvezményezett nagyobb fogékonysága révén a foglalkozás hatékonyabban segíti a leginkább megfelelő munkába, vagy képzésbe történő bekapcsolódást. A motivációs csoportfoglalkozás 3. modulja jelentősen növelheti a résztvevők által választott munkában, oktatásban való bennmaradás esélyét. A foglalkozások kezdési időpontjának összehangolása kiemelt fontossággal bír.
· Állás- és képzési börze, ami a motivációs foglalkozáshoz időben illesztett szolgáltatásként, azt megelőzően, azzal egyidejűleg, vagy azt követően végezhető. A szolgáltatások egymás hatásait erősítik, a börze konkrét tapasztalatokat, lehetőségeket ad és hatékonyabbá teszi a motiválást, a motiváltság növekedése viszont segíti a munkahely, ill. oktatás kiválasztását.
· Munkavállalói készségek, képességek felmérését a szolgáltatást megelőzően célszerű elvégezni. A feltárás eredményeit felhasználva a motivációs foglalkozás egy részét kitevő készségek, feltárása megalapozottan megtörtént, így a foglalkozásokon a gördülő tematika fókuszait a célzottabban megalapozottabban lehet megválasztani.
· Munkavállalói kulcsképességeket és kulcskompetenciákat fejlesztő csoportos foglalkozások tartása a szolgáltatást követően javasolt. A motivációs foglalkozások során feltárt, és az egyén érdeklődésének megfelelő pályaválasztását akadályozó kulcsképességek fejlesztés ezeken a foglalkozásokon megtörténhet. A két foglalkozás összekapcsolt végrehajtása javítja annak esélyét, hogy a résztvevő érdeklődésének, adottságainak, kompetenciáinak megfelelő foglalkozás, munkahely, vagy képzés kiválasztását.
· Pályaválasztási kiállítás, mint a motivációs foglalkozáshoz időben illesztett szolgáltatás, mely a foglalkozást megelőzően, azzal egyidejűleg, vagy azt követően is végezhető. A szolgáltatások egymás hatásait erősítik, a kiállításon a résztvevők ismereteiket bővítik az érdeklődésüknek megfelelő foglalkozásokra vonatkozóan. Ez jól alkalmazható a motiváció erősítését, kialakítását szolgáló munkában, mivel segíti a reális célok kitűzését.