Személyiségfejlesztést, beilleszkedést és önálló életvitelt segítő csoportfoglalkozás
1. A szolgáltatás célja
1.1. Átfogó cél
A szolgáltatás célja, hogy hozzájáruljon a munkát keresők személyiségének fejlesztéséhez, a munkaerő-piaci integrációjuk elősegítéséhez.
1.2. Operatív cél
A személyiségfejlesztést, beilleszkedést és önálló életvitelt segítő csoportfoglalkozás célja, hogy az ügyfél megfelelő életvezetéshez, tanuláshoz és munkavállaláshoz kapcsolódó képességei fejlődjenek annak érdekében, hogy felkészüljön az álláskeresésre, és a munkaerőpiacon elégedett, önmagát megfelelően képviselni tudó munkavállalóvá váljon.
2. A szolgáltatás célcsoportja
2.1. Célcsoport, átfogóan
Aktív korú nem foglalkoztatott, nem tanuló személyek (álláskeresők és inaktívak, akik nem tanulnak).
2.2. Célcsoport, amelynek a szolgáltatás különösen ajánlott
- Alacsony iskolai végzettségűek,
- állami gondozásból/nevelésből kikerülő fiatalok,
- megváltozott munkaképességű, fogyatékos személyek,
- azok a személyek, akik előzetes letartóztatásban voltak, szabadságvesztésüket, vagy elzárásos büntetésüket töltötték.
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
A munkát keresők az alábbi módokon kerülhetnek be a szolgáltatásba.
- A megrendelő irányítja őket a szolgáltatásba, az első interjú, illetve a közvetítői beszélgetés alapján.
- Más szervezet, szolgáltató (pl. szociális vagy munkaerő-piaci szolgáltatást nyújtó szervezet, oktatási intézmény) javasolja számukra a szolgáltatás igénybevételét.
- A szolgáltató saját nyilvántartásából választja ki a célcsoport kritériumainak megfelelő ügyfeleket.
- A szolgáltatást a munkát kereső maga kéri.
A szolgáltatást azoknak az ügyfeleknek ajánlott nyújtani, akiknek a mentális, kommunikációs, társas, önértékeléssel összefüggő kompetenciáik, képességeik a halmozottan hátrányos helyzetük miatt jelentősen sérültek, esetleg ki sem alakultak megfelelő színvonalon.
A személyiségfejlesztést, beilleszkedést és önálló életvitelt segítő csoportos szolgáltatásba azok az ügyfelek kerülnek be, akiknek az egyéni fejlesztési terve azt tartalmazza, illetve ennek hiányában azok, akik esetében az első interjú után a szolgáltatást nyújtó azt szükségesnek tartja.
A szolgáltatás csoportos jellege folytán szükséges az ügyfelek előszűrése a csoportba való bekerülés, beilleszthetőség érdekében. Az előszűrés során felmérésre kerül, hogy az ügyfél alkalmas-e a csoportmunkára.
A szolgáltatás tagjainak kiválasztásához általánosan alkalmazandó módszerek:
· motivációs beszélgetés,
· csoportmunkára való alkalmasságot mérő tesztek.
A motivációs beszélgetés során a csoportba bevonandó személyek motivációs szintjének, egyéni szükségleteinek felmérése történik.
A csoportmunkára való alkalmasságot mérő tesztek eredményei segítik a szakembert, hogy megállapítsa, az ügyfél személyisége alkalmas-e a csoporttevékenység során előforduló hatások kezelésére, új szemléletek, ismeretek befogadására.
A motivációs beszélgetés és tesztek értékelése után születik döntés a csoportba kerülésről.
4. A szolgáltatás tartalma, tevékenységek
4.1. A szolgáltatás tartalma
A személyiségfejlesztést, beilleszkedést és önálló életvitelt segítő csoportfoglalkozás a megfelelő életvezetéshez, tanuláshoz és munkavállaláshoz kapcsolódó – mentális, kommunikációs, társas, önértékeléssel összefüggő – képességek fejlesztése annak érdekében, hogy az ügyfél a munkaerőpiacon elégedett, önmagát megfelelően képviselni tudó munkavállalóvá váljon.
A beilleszkedést és önálló életvitelt segítő csoportfoglalkozás különálló – beilleszkedést elősegítő, valamint önálló életvitelt segítő – csoportok keretében is megtartható, de egyetlen csoportfoglalkozás keretében is megvalósítható. A személyiségfejlesztés mindkét esetben megvalósul.
4.2. Tevékenységek
A szolgáltatást alkotó két program együttesen (beilleszkedést és önálló életvitelt elősegítő csoportfoglalkozásként (a) és külön-külön (csak beilleszkedést (b) vagy csak önálló életvitelt elősegítő csoportfoglalkozásként (c) is nyújtható.
Tájékoztató
A szolgáltató előzetes tájékoztatót, illetve információs beszélgetést tart a csoportfoglalkozás indulását megelőzően, melynek célja, hogy a potenciális résztvevők a program és a tematika részletes megismerését követően dönthessék el, hogy részt kívánnak-e venni a foglalkozáson, illetve, hogy motiválja a célcsoport tagokat az azon való aktív részvételre.
a) Beilleszkedést és önálló életvitelt elősegítő csoportfoglalkozás felépítése
- Csapatépítés
Célja, hogy elősegítse a résztvevők számára a csoportfolyamatok mélyebb megismerését, az együttműködés formáinak kialakítását, fejlesztését, valamint azt, hogy az egyén a csoport tagjának érezze magát.
· Személyiségfejlesztést segítő elem:
Célja, hogy lehetőséget biztosítson a résztvevőknek saját személyiségük feltérképezésére, a pozitív személyiségvonásaik megerősítésére, a frusztrációs-tolerancia mértékének növelésére, a hatékony önérvényesítés elemeinek tudatosítására. Kiemelt cél a reális énkép megfogalmazása, a szociális szerepek összehangolása.
· Beilleszkedést segítő elem
Célja, hogy a résztvevők javítsanak beszéd- és kifejezőkészségükön, konfliktustűrő képességükön. Javítsa a kommunikációt az ügyfél és a közösség között. A csoportban szerzett tapasztalataikat képesek legyenek az ügyfelek munkájukban, törekvéseik során hatékonyan érvényesíteni. Pozitív irányba fejlessze a személyiséget, ezzel segítve a munkahelyre való beilleszkedést.
· Önálló életvitelt segítő elem
Célja, hogy fejlesztést biztosítson azon résztvevők számára, akik élethelyzetük folytán változtatás nélkül nem tudnak önállóan elhelyezkedni, illetve nem tudnak megbirkózni a pszicho-szociális egyensúly elvesztése okozta krízissel. További célja, hogy segítséget nyújtson szociális, egzisztenciális veszteségek, kudarcélmények feldolgozásában.
· Csoportmunka lezárása
Célja, hogy a résztvevőket segítse abban, hogy megfogalmazzák a munkaerőpiacra vezető lépéseiket.
b) Beilleszkedést elősegítő csoportfoglalkozás felépítése (a tartalmak megegyeznek a fent leírtakkal)
- Csapatépítés
- Személyiségfejlesztést segítő elem
- Beilleszkedést segítő elem
- Csoport lezárása
c) Önálló életvitelt segítő csoportfoglalkozás felépítése
- Csapatépítés
- Személyiségfejlesztést segítő elem
- Önálló életvitelt segítő elem
A fent leírt tartalom kiegészítendő a következőkkel:
o résztvevők helyzetének feltárása, értékelése, célok megfogalmazása,
o a munkanélküliséggel kapcsolatos érzelmek feldolgozása,
o kommunikációs technikák gyakorlása.
- Csoportmunka lezárása
A csoportmunka befejezését követően a csoportvezetők összegző értékelést készítenek a résztvevők mentális, kommunikációs, társas, valamint az önértékeléssel összefüggő képességeinek fejlesztéséről.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
A szolgáltatás csoporttevékenység keretében zajlik. A csoport kialakításnál figyelembe veendő a csoport létszáma és összetétele, ennek alapján homogén és heterogén csoport is létrehozható. A csoport létszáma maximum 12 fő lehet.
A csoportfoglalkozás minden esetben kettős csoportvezetéssel valósul meg.
A csoport résztvevői strukturált feladatok, tesztek, helyzetgyakorlatok segítségével térképezik fel saját „rejtett képességeiket”, hatékony módszereket elsajátítva alakítják ki egyéni módszereiket. Szimulációs helyzetben, szituációs gyakorlatokon keresztül kipróbálják a célravezető konfliktuskezelési módszereket, új megoldási módokat tanulnak és sajátítanak el.
A csoportfoglalkozás során ajánlott módszerek:
· frontális előadás,
· csoportos foglalkozás,
· kiscsoportos feladatmegoldás,
· páros munka,
· elemzések,
· didaktikus játék,
· közös feladatmegoldás,
· helyzetgyakorlatok,
· érdekérvényesítés, meggyőzés, vita,
· szerepjátékok,
· dramatikus feladatok,
· öntesztelés, kérdőív,
· strukturált feladatok,
· ön- és társismereti gyakorlatok.
A csoportfoglalkozásokon biztosítani kell:
· a csoport tagjai és a vezető közötti állandó visszacsatolást,
· a csoporttagok egymás iránti elfogadását, segítő légkör kialakulását,
· önálló döntéshozatal megalapozását, lehetőségét,
· a feszültségek feloldását és a nyugalmas, nyílt, őszinte légkört,
· a tapasztalatok, kérdések, ötletek megbeszélését,
· az egyéni érzékenység, emberi méltóság, személyiségi jogok, pillanatnyi lelki és fizikai állapot figyelembevételét, tiszteletben tartását,
· a program során a résztvevők személyiségi jogainak, meggyőződési, vallási, etnikai hovatartozásának messzemenőkig figyelembe vételét, tiszteletben tartását.
6. Az elvárt eredmény (meghatározásának módja) (lehetséges kimeneti-, eredmény- és hatásindikátorok)
Mutató |
Mutató forrása |
Kimeneti indikátor:
|
|
Eredmény indikátor:
|
|
7. A szolgáltatás nyújtásához szükséges szakmai kapacitások
7. 1. Humán kapacitások (végzettség, szakmai gyakorlat, ismeretek, készségek)
Végzettség: humán felsőfokú végzettség.
A tesztek felvételét és elemzését csak pszichológus szakember végezheti.
Szakmai gyakorlat: legalább 2 éves egyéni tanácsadási és csoportvezetési, tréneri gyakorlat a munkaerő-piaci kompetencia vagy szükséglet-felmérési-, segítő-, fejlesztő szolgáltatások nyújtása terén.
Amennyiben pályakezdő, vagy releváns gyakorlattal nem rendelkező személy végzi ezt a tevékenységet, akkor olyan szakember közvetlen támogatása szükséges, aki a szolgáltatás-nyújtásban legalább 2 éves szakmai gyakorlattal rendelkezik.
Kettős csoportvezetést igénylő szolgáltatás – a lebonyolításhoz 2 fő csoportvezető szükséges.
Ismeretek: munkaerő-piaci ismeretek, pálya- és szakmaismeret, a segítő munka ismerete, csoportdinamikai működésre vonatkozó ismeretek.
Készségek: ön- és emberismeret, empátia, bizalom, tisztelet, személyközpontúság, felelősségteljesség, nyitottság, befogadás, előítélet-mentesség, türelem, kapcsolatteremtés, kooperáció, értő hallgatás, asszertivitás, konfliktuskezelés, kreativitás, hatékony kommunikáció és tárgyalástechnika, helyzetfelismerés, irányítás, rendszerszemlélet, folyamatlátás, problémafeltáró és elemző, valamint döntéshozatali és motivációs készségek; csoportvezetési készségek: moderálás; támogatás; összekapcsolás; védelemnyújtás.
A személyiség tudatos használatának képessége: a csoportvezető saját személyisége az egyik legalapvetőbb eszköz a csoportmunkában, ezért a megfelelő önismeret és a belső folyamatok kezelésének képessége elengedhetetlen.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök)
· Iroda (ügyfelek fogadására, ügyfelek várakozására és öninformálódásra, valamint a szolgáltató munkatársainak felkészülésére, adminisztrációra, háttérmunkára alkalmas bútorozott irodahelyiség/irodahelyiségek).
· Csoportszoba, legalább 12-16 fő befogadására alkalmas külön helyiség.
· Amennyiben megváltozott munkaképességű ügyfeleket fogad a szervezet: az iroda és/vagy a szolgáltatási helyiség (egyéni vagy csoportszoba) akadálymentesítése kötelező a célcsoport specifikumainak megfelelően.
· Mobiltelefon; fax vagy szkenner; nyomtató; fénymásoló; számítógép vagy laptop konfiguráció (alap irodai programcsomaggal); internet; e-mail; honlap.
· Zárható szekrény az iratok tárolására.
· Projektor vagy nagy képernyős TV.
· Kérdőívek, tesztek feldolgozására alkalmas jogtiszta szoftverek.
· Flipchart tábla.
7.3. Egyéb (referenciák, jártasság, térségi lefedettség, szervezeti kompetenciák)
Referenciák, jártasság: nem szükséges.
Térségi lefedettség: a térségben való működés és a helyi, térségi, megyei munkaerőpiac ismerete, ellátórendszerbeli kapcsolatok.
Szervezeti kompetenciák: munkaerő-piaci szolgáltatások nyújtása terén szerzett legalább 1 éves tapasztalat.
8. Monitoring
8.1. Az alkalmazandó mutatók és mérésük/értékelésük módja, értékelési szempontok
- Csoportfoglalkozást elvégzők száma életkor, nem, iskolai végzettség, munkaerő-piaci helyzet, célcsoport szerinti bontásban.
- Önálló álláskeresésre felkészült személyek száma életkor, nem, iskolai végzettség, munkaerő-piaci helyzet, célcsoport szerinti bontásban.
- Ügyfél-elégedettség.
8.2. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
· Jelenléti ívek a résztvevők és a csoportfoglalkoztatást vezető szakember által aláírva, naponként.
· Csoportfoglalkozás menete.
· Értékelő beszámoló, melynek tartalma:
o jelentkezési lap/irányító lap,
o jelenléti ív,
o az ügyfelek személyes és ügyfél-azonosító adatai és elérhetősége,
o a szolgáltatás indikátorainak összesített adatai, a résztvevők munkaerő-piaci helyzete, a neme és életkora szerinti bontásban is, valamint az egyes résztvevők személyes, egyéni eredményessége,
o a résztvevők elégedettség vizsgálatának számszerűsített és leíró értékelő eredménye.
· Ügyfél-elégedettségi kérdőív, minek célja az ügyfél-elégedettség mérése. A csoport résztvevőivel, annak zárásakor szükséges elkészíttetni, majd ezt követően értékelni.
9. A szolgáltatás költségei (költségfajták és az árképzés elvei)
A szolgáltatás díjának megállapításánál figyelembe vehető költségek a következők.
· A megvalósításhoz igénybe vett szolgáltatások, illetve a megvalósításban résztvevők költségei.
· Kommunikációs költségek.
· Egyéb általános költségek.
· Ügyfelek szállás, étkezési, utazási költségei.
· Rezsi költségek (arányosítással számítva).
· Amortizációs költségek.
· A szolgáltató nyeresége.
· A vissza nem térített áfa.
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
Tesztek felvétele, értékelése, elemzése ügyfelenként maximum 4 óra.
Elemzés: tesztek értékelése a kiválasztáshoz ügyfelenként maximum1 óra.
Csoportfoglalkozás zárását követő értékelés, elemzés 2 szakember által elkészítve maximum 4 óra.
Motivációs beszélgetés ügyfelenként átlag 1 óra.
A csoportfoglalkozás lebonyolítása: a csak beilleszkedést, illetve a csak önálló életvitelt elősegítő csoportfoglalkozás 50 óra, napi 5 órás tevékenységgel. A beilleszkedést és önálló életvitelt elősegítő csoportfoglalkozás lebonyolításához szükséges időkeret 70 óra, napi 5 órás tevékenységgel. A szolgáltatást végző által ajánlott napi beosztásban, a célcsoport igényeihez viszonyítva kerül megszervezésre a pihenőnapok és csoportnapok aránya.
11. Kapcsolattartás a megrendelővel, a megrendelő által végzendő tevékenységek, adatszolgáltatás, visszacsatolás
A kapcsolattartás kiterjedhet olyan további, a 8. pontban nem érintett, a megrendelő és a szolgáltató együttműködésében meghatározó dokumentumokra, amelyek rögzítését bármelyik fél szükségesnek tartja. Ilyenek lehetnek pl.: a megrendelő által a szolgáltatásba irányított résztvevők száma/aránya, adatai; a megrendelő által működtetett adatbázisok, infrastruktúra, szakértelem használatára vonatkozó lehetőségek és feltételek; az ellenőrzés módja, időpontjai; a szolgáltató által használt módszertani anyagok bemutatása; a programot követő együttműködési kötelezettség időtartama.
12. Célcsoport-specifikus elemek (plusz tartalmi, illetve eltérő módszertani elemek, költségtípusok)
Amennyiben speciális szükségletű munkát kereső veszi igénybe a szolgáltatást, az alábbiak szerint kerülnek kiegészítésre a sztenderd meglévő elemei:
3. A célcsoport tagjainak kiválasztására alkalmazott eljárások, módszerek
Speciális szükségletű munkát keresők alatt azok a munkaerő-piaci szempontból leghátrányosabb helyzetben lévők értendők, akik az elhelyezkedési esélyeiket tekintve veszélyeztetett célcsoportnak minősülnek, valamint jelentős támogatási szükséglettel rendelkeznek, komplex programokkal, személyre szabott segítséggel képesek visszakerülni és helytállni a munkaerőpiacon.
A szolgáltatásba azok a speciális szükségletű munkát keresők kerülnek bevonásra, akik megfelelő szakmai támogatással képesek elérni a szolgáltatás által kitűzött célokat.
A képességek és fejleszthetőség szintjének objektívebb megítélése érdekében a szolgáltatást nyújtó személyesen, postai, illetve elektronikus úton konzultálhat a szolgáltatást igénylő szakorvosával, illetve foglalkozás-egészségügyi szakorvossal. A konzultációhoz az ügyfél beleegyezése szükséges.
Célszerű homogén csoportok létrehozásra törekedni a hatékonyabb kommunikáció és a felmerülő speciális szükségletek kielégítése érdekében A homogén csoportban való részvétel olyan speciális szükségletű munkavállalók számára ajánlott, akik a szolgáltatás pillanatában integrált csoportba nem vonhatók be, és hasonló szükségleteket támasztanak a szolgáltatást nyújtó irányába. A hasonló speciális szükségletekkel rendelkező résztvevőkből álló csoport létszáma maximum 6 fő.
4.2. Tevékenységek
A személyiségfejlesztést segítő csoportos foglalkozásokon a résztvevők önmeghatározásának támogatása során segítséget kapnak a speciális helyzetük és támogatási szükségleteik feldolgozásához, felvállalásához, a reális énkép meghatározásához.
5. Módszertan, a szolgáltatás formája
A felmerülő speciális egyéni szükségletek, a kommunikációs nehézségek áthidalása, illetve az indulatáttétel jelenségének szakszerű kezelése kettős csoportvezetést indokol. Szenvedélybetegekből álló csoport esetében indokolt legalább egy, saját élményt képviselő csoportvezető bevonása.
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint akadálymentes kommunikáció biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
7.1. Humán kapacitások (létszám/munkaidő, végzettség, kompetenciák, ismeretek, szakmai gyakorlat)
Végzettség: bármilyen, célcsoport-specifikus előképzettség.
Készségek: empátia, stresszkezelés.
Ismeret: célcsoport-specifikus szakmai ismeretek.
Szakmai gyakorlat: speciális célcsoport csoportvezetésben min. 1 év gyakorlat.
7.2. Tárgyi, technikai feltételek (helyiség, irodatechnika, számítástechnikai eszközök, bútorzat, infokommunikációs eszközök stb.)
A csoport elhelyezéséhez a csoportos foglalkozás megtartásához megfelelő méretű, a speciális célcsoport szükségleteinek megfelelő, akadálymentes terem és szociális helység.
Az ügyfelek által támasztott speciális szükségletek szerint infokommunikációs és augmentatív kommunikációs eszközök biztosítása szükséges a szolgáltatásnyújtás során.
8. A szolgáltatásról készülő dokumentáció, a megrendelőnek nyújtandó információk köre
Speciális célcsoportba tartozást igazoló ügyfélnyilatkozat és alátámasztó dokumentumok (pedagógiai/orvosi szakvélemény, adókedvezmény igénybevételének igazolása, stb.).
10. A szolgáltatás időtartama/gyakorisága
A csoportos foglalkozás lebonyolítása: a csak beilleszkedést, illetve a csak önálló életvitelt elősegítő csoportos foglalkozás 70 óra, napi 4 órás tevékenységgel. A beilleszkedést és önálló életvitelt elősegítő csoportos foglalkozás program lebonyolításához szükséges időkeret 100 óra, napi 4 órás tevékenységgel. A szolgáltatást végző által ajánlott napi beosztásban, a célcsoport igényeihez, viszonyítva kerül megszervezésre a pihenőnapok és foglalkozási napok aránya.
13. A szolgáltatást nyújtók köre
A szolgáltatást jogi személyiséggel rendelkező szervezet, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság nyújthatja.
14. Kapcsolódó szolgáltatások köre
· Egyéni igények és szükségletek, egyéni életcélok felmérése a szolgáltatást megelőzően végezhető, mely a beilleszkedést, önálló életvitelt akadályozó tényezők feltárását segíti.
· Egyéni fejlesztési terv a szolgáltatást megelőzően végezhető, ahol a beilleszkedést, önálló életvitelt segítő csoportfoglalkozás az egyéni fejlesztési terv részét képezi.
· Munkatanácsadás a szolgáltatást követően végezhető, mely segít a munkamotiváció felépítésében, ha egyéni, személyes tanácsadásra van szükség. A munkatanácsadás segít a munkamotiváció felépítésében.
· Munkaerő-piaci visszalépést és beilleszkedést segítő reintegráló csoportos foglalkozás a szolgáltatást megelőzően végezhető, mivel előkészíti az ügyfelet a szolgáltatásba való bekapcsolódásra.
· Motivációs csoportos foglalkozás megelőzheti, követheti a szolgáltatást, vagy azzal egyidejűleg is végezhető.